Cu 3 zile înaintea premierei „Hedda Gabler“, după o serie de repetiții vulnerabile, intense și solicitante, în atmosfera unui laborator ermetic, se anunță o întâlnire cu echipa de creație. Actorii Marius Manole, Raluca Aprodu, Crina Semciuc, Ana Ciontea și Richard Bovnoczki povestesc despre spectacolul Teatrului Național din București așteptat de toată lumea.
Thomas Ostermeier este o personalitate aflată de aproape trei decenii în prim-planul teatrului contemporan mondial. Directorul artistic al consacratului teatru Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin, artist asociat al Festivalului de la Avignon și deţinător al Premiului Europa pentru Noi Realități Teatrale, precum și a Leului de Aur al Bienalei de la Veneția (2011) pentru întreaga operă, el semnează regia a peste 50 de spectacole în lume.
La aproape 20 de ani de la premiera berlineză, Thomas Ostermeier, împreună cu regizorul asociat Christoph Schletz, este invitat să readucă pe scenele românești una din producțiile care i-a marcat și definit cariera. Dramaturgia lui Henrik Ibsen, resuscitată într-o adaptare contemporană, găsește valențe și ecouri ale sensibilității moderne în actorii selectați din trupa Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.
Deși presa românească de cultură a fiert îndeajuns pentru întâlnirea (și șansa de „anchetare” a) reputatului regizor german, ea nu a avut loc precum s-a dorit, din cauza stării de sănătate îngrijorătoare a lui Thomas Ostermeier. Totuși, a existat ocazia unui dialog cu Christoph Schletz și aproape întreaga distribuție, care să satisfacă, în 50 de minute, măcar o parte din curiozitățile presei.
Uite cele 10 lucruri pe care le-am aflat despre premiera de sâmbătă, 13 aprilie, de la ora 19:00 (hopefully în prezența regizorului!, cum s-a anunțat pe canalele oficiale):
1. Audițiile, constând într-un workshop de câteva zile cu actorii teatrului, au fost pariul spectacolului, însă regizorul simte că a ales distribuția ideală.
2. Cei doi regizori compară inevitabil procesul de lucru actual cu cel cu actorii germani și se miră cât de natural, de ușor și rapid sunt internalizate indicațiile de către actorii români.
3. Remake sau o producție nouă? – „Decorurile și conceptul spectacolului sunt aceleași, dar pentru că avem o altă distribuție, mai matură decât cea de la montarea din Berlin, și pentru că și Ostermeier este cu 20 de ani mai în vârstă, credem că este cu totul alt spectacol.” (Cristoph Schletz)
4. Poate că nu este un spectacol relevant din punct de vedere politic, însă este foarte important la nivel uman, deoarece vorbește despre (ne)iubire, singurătate și frici.
5. „Thomas Ostermeier nu se parazitează cu nimic.” (Marius Manole) – Repetițiile cu el sunt simple, indicațiile sale sunt limpezi și timpul este folosit extrem de eficient, pentru că știe exact ce urmărește de la fiecare scenă.
6. Regizorul a venit cu „politica” încrederii în actor, încurajării acestuia să evolueze de la o repetiție la alta și să fie parteneri reali de lucru. – „Ne-a dat voie să fim noi, să nu ne fie frică să greșim și să ne arătăm fricile pe scenă.” (Crina Semciuc)
7. Întâlnirea cu Ostermeier a obligat la o reconfigurare a nivelului actorilor cunoscuți deja în România pentru măiestria lor. – „La casting am avut niște emoții de debutantă, nu știam că sunt în stare la vârsta mea să mai simt așa.” (Ana Ciontea)
8. La repetițiile generale, se cere încă un strat peste ce s-a lucrat deja, se oferă încă o indicație care să apropie actorul de simbioza cu personajul său.
9. De la început, s-a purtat un dialog vulnerabilizant și real uman. Ostermeier a fost deschis și atent să nu-i copleșească cu personalitatea și statutul său, ci a dorit vădit să-i cunoască pe actori ca oameni, nu numai ca artiști.
10. Niciunul dintre actorii din distribuție nu a văzut (chiar au refuzat să vadă) înregistrarea montării Hedda Gabler din Berlin.
***
Traducere: Ozana Oancea. Regie: Thomas Ostermeier. Regizor asociat: Christoph Schletz. Decor: Jan Pappelbaum. Costume: Ruxandra Bușneag. Muzica: Malte Beckenbach. Video: Sébastien Dupouey. Lighting design: Erich Schneider, Carsten Sander. Producător delegat: Mădălina Ciupitu.
Distribuția: Richard Bovnoczki (Jørgen Tesman), Raluca Aprodu (Doamna Hedda Tesman), Ana Ciontea (Domnișoara Juliane Tesman), Crina Semciuc (Doamna Elvstedt), Marius Manole (Judecătorul Brack), Alexandru Potocean (Eilert Løvborg).