Expoziția de fotografie analog „TRACES: Shores of Standstills” înseamnă capturile acelor obiecte, altfel banale, care fac puntea între prezent și o despărțire acută purtată pe același mal sau un set de cuvinte blânde primite pe aceleași trepte.
În dublă expunere sau drumuri făcute de la București la Balchik, TRACES vorbește în numelor locurilor prea strâns legate de acei prieteni care-ți țin paravan emoțional, de relații pasagere simțite din preaplin sau de încadraturile trase cu un prim point-and-shoot din plastic. Prin selecția care împacă fotografia documentară cu cea experimentală, survolează nu doar urmele pe care le lăsăm în intimitatea altuia, cât și marca omului pe plaje pe care, totuși, le numim sălbatice.
Propusă ca o meditație asupra tăcerii vizuale sau o apreciere a banalității, a obiectelor și spațiilor ușor de trecut cu vederea dintr-o desensibilizare față de familiar, selecția fotografică nu încearcă să demonteze sau să demonstreze, cât mai degrabă te invită să petreci timp cu acea umbră care-și caută singură compoziția într-un colț de stradă, culorile complementare dintr-un cadru natural sau contrastele bucureștene desaturate de obișnuință. Cu un Kodak color folosit din ludic și o Minolta-moștenire-de-familie, Ioana Jantea compune un jurnal foto criptat în ansambluri sau detalii care, deși vorbesc din propriile amintiri, conțin nevoia fiecăruia de a-și pune amprenta.
Este mai mult despre emoția din momentul în care ceva important se întâmplă în viața noastră și în același timp, aveam lângă noi un pachet de țigări și o Cola răsuflată. Sunt lucruri banale, dar care aduc aminte de ceva mult mai important pentru noi.
Ioana Jantea, artist vizual
În anticiparea expoziției, Ioana Jantea povestește despre relația ei cu banalitatea că este una complet neinționată: „Mereu m-am uitat la lucruri mici și am văzut cadre, această expoziție este o selecție din toate momentele în care am făcut asta”. Vorbind în continuare despre analog ca cel mai bun mod de a învăța fotografie, obligat să fii atent la fiecare compoziție, crede că faptul că știi de la început că ai treizeci și șase de expuneri te face să dai o mai mare importanță fiecărui cadru.
„De când am tras prima mea rolă de film, pe un point-and-shoot roșu, de plastic, ca aparatele pe care le foloseau părinții noștri când erau tineri, tata tot mai găsește câte o cameră pe care să mi-o dea. Recent, am început să fac și fotografie digitală și câteodată, am ambele camere la mine. Văd ceva pe obiectivul pe film și îmi dau seama abia când trec același cadru în digital că nu era atât de impresionant pe cât mi-a părut prima dată. Asta mă face să revin pe film și să-mi doresc să încerc mai mult.” Din același motiv, Ioana alege ca prima ei expoziție de fotografie să fie una pe film, pe când tema banalului aproape că se alege singură.
Vernisajul din 29 septembrie, de la ora 18:00 @ Random Space vine cu o discuție cu artista despre lucrurile mici și ceea ce le face să capete dimensiuni: „Aceste lucruri o să rămână banale dacă nu facem cu ele, iar să le pui într-un format artistic înseamnă să le dai o valoare mai mare chiar și decât numărându-te printre puținii oameni care se opresc să le observe” (Ioana Jantea). Însoțit de un repertoriu muzical gândit de Yamin Awad (Jessy), „TRACES: Shores of Standstills” desparte curiozitatea de nevoia de noutate și frumosul, de nevoia de cosmetizare.