Skip to content Skip to footer

BIEFF 2022: o săptămână de non-structuri

A 12-a ediție Bucharest Internațional Experimental Film Festival, cu tematica centrală ”Handle With Care”, a avut loc între 27 septembrie și 2 octombrie.

Promițând să vorbească despre vulnerabilitate, despre trauma individuală și colectivă și despre preocupări actuale, BIEFF a adus în cinematografe o serie de non-structuri europene, debutante sau făcute pe băncile facultăților de film.

THE SPIRAL (María Silvia Esteve, Argentina, 2022, 19 min) / Handle With Care:

O călătorie psihedelică în angoasă, ”The Spiral” vorbește despre ipohondrie, dar și anxietate generalizată, prin notele unui personaj vizibil terapeutizat, dar cu o atitudine ironică la adresa terapiei-rețetă. Despre cum ne cosmetizăm când știm că suntem priviți, despre ipohondrie ca așteptarea extatică și tacită a unei îmbolnăviri grave, a unui motiv care să-i redea unui fost copil hipersensibil dreptate în propria suferință. Vizual, filmul reciclează și extrapolează simboluri clasice jungiene într-o manieră jovială, de haz de necaz. 

Mențiune Specială din partea juriului BIEFF. 

NAZARBAZI (Maryam Tafakory, Iran/UK, 2022, 19 min) / Legacies (of) Love:

Un video-eseu care folosește fragmente din filme iraniene, preocupat de reciprocitate, de atingeri incomplete și de dragoste care nu apucă să consume fantezia. Ca răspuns la cenzura unui stat extremist, ”Nazarbazi” descrie trezirea dorinței ca momentul în care o faci ”puțin” interzisă. Filmul, însoțit de un poem despre dragoste neîmplinită, este o căutare a cadrelor detaliu sau al acelor sunete din cinematografia iraniană pe care mintea care tânjește le găsește cel mai aproape de o romanță, altfel interzisă pe ecran.

Best Visual Concept din partea juriului BIEFF.

MANTA RAY (Anton Bialas, France, 2022, 30 min) / Handle With Care:

Într-un Paris în pragul distopiei, ”Manta Ray” e fragmentat în trei capitole: fiecare, un alt fel de escapism de la protestele stradale, restricții și izolare, date de imagini de arhivă. Kamilya, Ghost Rider și Gilles trăiesc câte o revoltă personală, de ilegalitate ”albă”, în timp ce întrețin aparențele unui anumit echilibru față de familie. De la trafic pe Telegram de bombe cu vopsea pentru proteste, la filmări neautorizate cu un GoPro și goana cu motocicleta după ora permisă cetățenilor, filmul aduce în prim-plan luxul lucrurilor normale, ca fructele exotice de la supermarket, într-un impas socio-politic în care devin innacesibile. 

A.I. POETRIES OF FEMALE AND NON-FEMALE BEINGS IN GAS STATIONS AT NIGHT (Cristina Iliescu, Romania, 2022, 18 min) / National Short Film Competition 1:

Cu ajutorul camerelor de supraveghere ale benzinăriilor și cel al poeziei generate de un AI deficitar, filmul este părtinitor trendului recent de artă prin punerea în context ale erorilor AI de a crea. Undeva între un creepy pasta și o zonă crepusculară a YouTube-ului de ”Liminal Spaces You’ve Seen in Your Nightmares”, Cristina Iliescu aduce la BIEFF.12 un film care interpretează cu un umor nișat distanța dintre artă prin tehnologie și arta făcută de om.

Best National Short Film din partea juriului BIEFF.

PIAFFE (Ann Oren, Germany, 2022, 86 min) / International Feature Film Competition:

Visceral și ludic, ”Piaffe”, filmat exclusiv în 16mm, începe cu obsesia unui foley artist de a crea sunetul perfect pentru o reclamă la stabilizatori de dispoziție. Când Evei îi crește o coadă misterioasă de cal pe parcursul post-producției, simbolul obsesiei ei devine prilej pentru o aventură fetișistă cu un botanic și o trezire sexuală a unei fete ”mute”. Abținându-se de la vulgaritate și tratând omul, animalul și plantele cu o delicatețe aparte pentru exotic și diferit, ”Piaffe” este un preludiu continuu, pe muchia dintre o alegorie provocatoare și absurdism.

HANDBOOK (Pavel Mozhar, Germany/Belarus, 2021, 26 min) / State (of) Terror:

Urmărind dintr-un apartament-cutie, din Berlin, haosul care ia naștere după alegerile de la Belarus, din august 2022, ”Handbook” documentează tratamentul primit de cetățenii care se opun regimului lui Alexander Lukashenko. Preocupat de casă, din străinătate, Pavel Mozhar compune un manual al metodelor de tortură aplicate pe protestatari. Un reenactment rece și robotic, însoțit de testimoniale usturătoare ale unor oameni pentru care devine liniște să adormă în timpul țipetelor. 

Best Filmmaker din partea juriului BIEFF. 

YAROKAMENA (Andrés Jurado, Portugal/Columbia, 2022, 21 min) / Handle With Care:

Yarokamena este un nativ amazonian, simbol al rezistenței împotriva opresiunii colonialiștilor. Filmul este un melanj de surse, de la folclor, la literatură sau metalcore, care spune povestea traumei colective ale unui popor brutalizat pentru obținerea și comercializarea resurselor sale. Cu ceva din atmosfera unei povești de groază la foc de tabără și întrerupt de țipele femeilor agresate de vestici, ”Yarokamena” este insistenta plângere a unui popor căreia aproape îi lipsește vocea.

HOME WHEN YOU RETURN (Carl Elsaesser, USA, 2021, 30 min) / Legacies (of) Love:

Filmul se afirmă prin fețele estompate de motion blur ale unor femei cărora li s-a impus afirmarea prin căsnicie, supunerea față de soț într-o casă de modă veche americană și păstrarea aparențelor unui cuplu fericit chiar și față de familie, dar mai ales față de ochii vecinilor. ”Home When You Return” urmărește povestea unei casnice, care are o înțelegere cu soțul să trăiască separat, în secret. Filmul prezintă scurte amintiri, scrisori în pragul morții și căutarea ei cu camera de filmat într-un spațiu unde n-a mai apucat să se întoarcă. Poate cel mai emoționant, filmul sugerează întreruperea tradiției familiei neîmplinite, prin încercarea unui agent imobiliar de a vinde o casă ponosită, în aceeași familie de generații, unui potențial client. 

Best Short Film din partea juriului BIEFF. 

IT’S RAINING FROGS OUTSIDE (Maria Estela Paiso, Philippines, 2021, 14 min) / Handle With Care:

În fosta casa părintească, acum claustofrobică și abandonată, Maya așteaptă un sfârșit iminent, prezis de ploaia de broaște de afară. Filmul mozaic, din animații, modelări 3D, colaje foto și filmări VHS, urmărește straturile unei conștiințe disperate, ale unui om de ceară nostalgic, care-și permite să se miște doar din pat, la fereastră. Dar, mai ales, urmărește cursa între corp și minte, de care va ceda înaintea celeilalte. Un horror vibrant, și atât de jucăuș, pe cât este tenebros, ”It’s Raining Frogs Outside” este primul film al unei regizoare filipineze care apare în circuitul de film al Festivalului Internațional de la Berlin.

WATCH THE FIRE OF BURN INSIDE IT (Caroline Poggi, Jonathan Vinel, France, 2022, 18 min) / Handle With Care:

Pornind de la foc ca purificator, ”Watch The Fire of Burn Inside It” este fantezia născută de o știre cu ”cauze necunoscute” de a răspunde aproape grandios comportamentelor unei lumi urâțite. Filmul, însoțit de muzică electronică dansantă, urmărește o protagonistă fără identitate în misiunea ei de a parcurge câmpiile corsicane cu o butelie de gaz. Materialele de știri TV și parcursul estetizat al protagonistei sunt forma care reamintește de forța furiei unui om înstrăinat, cu o misiune pe care o consideră cumva nobilă.

Mai multe despre selecția de filme BIEFF aici.

Lasă un comentariu