A doua călătorie sub egida E T A J artist-run space spre Statele Unite ale Americii: Cătălin Burcea, Călina Coman, Răzvan Năstase, Mircea Modreanu, Ilina Schileru, artiști și curatori din colectivul independent E T A J artist-run space, se întorc pe coasta californiană cu un performance act pe tema libertății prin interpretarea unor practici de marketing alimentar din anii ‘80 înainte de Revoluția Română din 1989, în cadrul celei de-a doua ediții TRYST, organizată de Muzeul de Artă Torrance (TAM – Torrance Art Museum), Los Angeles între 23 – 25 august 2024.
« Colectivul ETAJ operează în maniera artist-run, lucru care transpare de cele mai multe ori în proiectele neconvenționale pe care le realizează. Titlul Breaking Bread: The Tale of a Revolution păstrează un dram de ironie caracteristică grupului, subversivitate, și face aluzie la cunoscutul serial american de televiziune ale cărui subteme includ, printre altele, și libertatea individului.
La 35 de ani de la Revoluție, Institutul Cultural Român celebrează libertatea, iar ETAJ, libertatea de exprimare artistică — așezând astfel bazele unui proiect expozițional la intersecția dintre artele vizuale și cele performative, inspirat de cântecul pentru copii de sorginte comunistă „Noi în anul 2000”. Conceptul are la bază un anume vers din piesa scrisă de Horia Moculescu, care leagă ziua de mâine, cu „aur și pâine”. Noul Mileniu promitea o lume utopică, flori și palate, dar propaganda comunistă avea să se încheie formal odată cu execuția liderului comunist. Fiecare dintre noi a trăit în mod diferit totalitarismul, unii în copilărie, alții în adolescență, alții s-au născut în plină cădere a regimului, iar alții au trăit comunismul din poveștile și experiențele celorlalți.
Expoziția oferă o interpretare contextuală în sit, construită în jurul triadei Aur-Pâine-Libertate. Piesa centrală a proiectului o constituie structura piramidală căreia îi sunt adăugate ca un voal, peste două sute de pâini aurite, la rândul lor, ascunzând imagini cu caracter istoric, din cotidianul vremii, ilustrând momente cu cetățeni din clasa muncitoare, așteptând, la coadă, o pâine. »
August, 1980.
București, Republica Socialistă România.
O zi obișnuită a oamenilor muncii sub conducerea liderului comunist Nicolae Ceaușescu.
Iată-te ajuns într-o încăpere obscură, remarci tot felul de umbre. Ești consternat, dar îți amintești că sunt aceleași umbre ale opresiunii care planează frecvent asupra vieții cotidiene. Te-ai întors în timp, într-o epocă în care experimentezi pe propria piele realitatea ostilă, dezarmantă, a unui regim totalitar din Estul Europei. Știi că e vineri, dimineața devreme, urmează ore de așteptare pentru rația alimentară, așa că te așezi la coadă. Statul în linie nu e o alegere, e o necesitate. Privești, mijind ochii, funcționara indiferentă din spatele biroului știind că ea deține… aurul – cuponul tău de rație. Un act simplu, aparent banal, încărcat cu semnificație istorică care degajă tensiunea, frustrarea și reziliența celor care au trăit astfel de vremuri.
Pe măsură ce te deplasezi de jur împrejur, în cameră, memorabilia comunistă – cu simbolurile sale uitate, imagini fade dar sugestive, un cupon, o bucată de pâine, fotografii de arhivă și note explicative succinte – te afundă în această capsulă a timpului. Declanșatoare de amintiri sau simple artefacte, aceste elemente care decorează pereții ponosiți sunt menite să-ți trezească un răspuns emoțional succedat de o clipă de contemplare, fie ea trecătoare, rapid perimabilă, asupra naturii libertății individului, a societății de azi, a spațiului și timpului în care trăiești.
Această punere în scenă transcende o simplă reconstituire istorică. Este un act performativ care te îndeamnă să confrunți trecutul, să reflectezi asupra prezentului și să pui la îndoială viitorul. Expoziția este o invitație de a explora dinamica puterii, fragilitatea libertății și rezistența indvidului în fața opresiunii sistemice.
Călina COMAN, curator
Breaking Bread: The Tale of a Revolution propune o experiență performativă cu caracter meditativ asupra conceptului de „libertate” (cu multiple valențe: artistice, alimentare, societale) ca rezultat al restricționării accesului către alimente de bază pentru populație (una din normele opresive care au dus în final la declanșarea Revoluției din 1989), în spațiul est-european al anilor `70-`80, printr-un reenactment performativ realizat de patru membri ai grupului ETAJ, mizând pe interactivitate cu publicul californian.
Pornind de la reliefarea unor teme culturale de actualitate, precum alimentația în contextul hiperglobalizării, și a normativizării și controlului circulației materiilor prime, Breaking Bread propune o paralelă metaforică a interrelaționării istorice dintre spațiul cultural și politic românesc și cel american, urmărind firul introducerii porumbului în Europa, respectiv pe teritoriile medievale moldovene și valahe. Performance-ul mută în plan simbolic controlul administrativ al resurselor alimentare, prin metafora raționalizării pânii, ca aliment situat la baza piramidei maslowiene a nevoilor, reprezentată printr-o instalație piramidală realizată din pâini americane.
Breaking Bread: The Tale of a Revolution se concretizează în contextul parteneriatului dintre operatorii culturali români (ICR, Schiler’s House) și străini (Torrance Art Museum), în contextul unui târg de artă aflat la a doua ediție, organizat de Torrance Museum, Los Angeles într-o fostă clădire de birouri cu o arhitectură specifică anilor ’60 (Del Amo Crossing office buildings, 21535 Hawthorne Blvd, Torrance, CA 90503).
Imaginile folosite în scenografia expoziției conțin citate vizuale din colecția Colecția Florian Ciobanu – colecționar de materiale publicitare și de propagandă din perioada 1944 – 1989.