Cu asumare, autoironie și un centrism pe-alocuri periculos, „Party” de la Incipient este o odă de dragoste și un cot în burtă pentru generația Z, pentru toate bag-urile cu „capitalism sucks” luate de pe Shein și părerile politice împrumutate de prin toate colțurile neavizate ale internetului.
Nu vorbim despre partituri actoricești de mare referință și nici nu trebuie să vorbim; „Party” este lejer ca un serial cu adolescenți de pe Netflix, cu umor proaspăt pescuit și cu o echipă de tineri profesioniști care încep să creioneze altfel de teatru într-un altfel de ton. Inclusiv cu punerea în scenă de la unteatru, mută orizonturile comice mai degrabă înspre caterincă și pamflet-izare, întrebuințând ridicolul la capacitate maximă.
Premisa e simplă: un americanofil (Tiberius Zavelea), Che Guevara fuckboy (Bogdan Iancu), Velma din Scooby Doo (Alexandra Oiște), fata drăguță supranumită „un compromis (politic) potrivit” (Kiki Simion) & Dănuț, nou-venitul care nu prea înțelege ce se întâmplă (ridicat la rang de memelord de către Vlad Pânzaru) se întâlnesc într-un beci să pună țara la cale.
Se merge la sigur, hiperinteligent, în ceea ce privește mezanplasul. Printre cutii de Happy Meal și sticle de vin, sub adăpostul uber-ironic al steagului comunist român, cu o pușculiță cu Karl Marx ca totem definitoriu, scenografia este îndrăzneață spre obraznică, incisivă și cristalizează cu sarcasm estetica unei întregi generații.
În acest spațiu cu aer de bârlog de societate secretă, se leagă un fel de Cuibul nebunaticilor de alături meets agendele politice mainstream, în varianta explicată pe TikTok. Cinci tineri în plină înființare a unui partid politic (că de aici vine „Party”, ce credeați?) se joacă de-a democrația și emit pe bandă rulantă păreri neavizate, nestudiate, dar vocale și pline de avânt adolescentin. Știm încotro se îndreaptă coatele astea, și sunt spumoase și pline de adevăr.
Politizarea generației Z și această goană după verdicte din seria „sunt de acord sau nu sunt de acord cu China/ Statele Unite/ musulmanii de la Glovo” sunt criticate abil și cu subtilități, după părerea mea, încă neexplorate până la capăt. Umorul face pastila mai ușor de înghițit ca niciodată. Chiar și accentele care pot ofensa sunt împachetate în același simț al umorului vehiculat mai sus, atât de alunecos și de versatil încât nu poate fi clar ce este luat peste picior, ce face parte din credo-ul echipei de creație și cât de deschise la culoare sunt nuanțele de gri.
Și asta este excelent într-un moment în care se caută verdicte clare, în alb și în negru, în care totul este radicalizat. Și, în același timp, asta este lipsit de responsabilitate atunci când lași să curgă aversiuni homofobe, momente intenționat exagerate în care fetele se triggeruiesc pentru că sunt numite, colectiv, „fete”. Dar, întrucât teatrul nu trebuie să emită judecăți, și pentru că spectatorii pot să își facă singuri selecția, fără să fie expuși exclusiv la opinia curatoriată, cenzurată și strict corectă politic, „Party” trece pe sub radar ca artă antimilitantă, care se opune activismului demonstrativ și nedocumentat.
În acest delir electrizant de jumătăți de părere aruncate în necunoștință de cauză, de nevoie de sortare la dungă a opiniilor politice, se creează o antidemocrație a opiniilor care semnalează tocmai pericolele unei gândiri uniformizate (că de cealaltă extremă, a pericolelor unor gândiri îmbibate în ură, sper că știm deja). Și atât de greșite, dar atât de vehemente sunt comentariile celor 5, de la ortografie la argumentație, încât te fac să te îndoiești de ceea ce știi deja.
Efectul este interesant și, pe acest fond, timpul trece nesimțit, chiar dacă actorii sunt fluctuanți la capitolul verosimilitate. În fapt, această încropeală fresh nu e cu nimic mai slabă decât orice film adolescentin comercial, iar această stilistică, din loc în loc cartoon-ish, îi stă bine.
Incipient – platformă de teatru emergent
PARTY
de Tom Basden
Traducere: Răzvan Mîndruță
Regia: Alin Uberti
Asistent regie: Luca Rădulescu
Scenografie: Cosmin Stancu
Distribuție: Bogdan Iancu, Vlad Pânzaru, Luca Rădulescu, Kiki Simion, Alexandra Oiște, Tiberius Zavelea
Foto credit: Dinu Lazăr (Liternet.ro)