În data de 15 martie 2024, CAY Films prezintă în cinematografele din România thriller-ul psihologic Red Rooms / Camera roșie! Filmul a avut premiera internațională în cadrul Festivalului Internațional de Film Karlovy Vary 2023 și surprinde procesul complicat al unui criminal în serie care ajunge să obsedeze un fotomodel.
Va putea fi vizionat subtitrat în română în 36 de cinematografe din țară, dintr-un total de 27 de orașe.
Filmul o urmărește pe Kelly-Anne (Juliette Gariépy), o tânără fotomodel care se trezește devreme în fiecare zi pentru a prinde un loc în sala unde se judecă procesul criminalului în serie Ludovic Chevalier (Maxwell McCabe-Lokos). Ea se împrietenește pe zi ce trece tot mai mult cu o altă admiratoare a lui Chevalier, Clementine (Laurie Babin), ceea ce pe moment o ajută să nu se mai simtă singură. Dar procesul este de durată, iar tânăra ajunge să petreacă mult timp în apropierea familiilor victimelor, ceea ce îi zdruncină echilibrul emoțional și o provoacă să-și analizeze fixația morbidă. Va fi în stare de orice pentru a pune mâna pe piesa lipsă din acest puzzle încurcat: înregistrarea cu cea de-a treia victimă, o fată de 13 ani cu care Kelly-Anne seamănă izbitor.
Conform Internet Movie Database (IMDb), există peste 5000 de filme sau seriale despre criminali în serie. Fascinația morbidă pentru acestea este în prezent la apogeu cu toate serialele true crime care apar recurent pe Netflix la nivel internațional. Cu toate acestea, un fenomen foarte puțin studiat, atât în presa scrisă, cât și în cea audiovizuală, susține Pascal Plante, regizorul filmului, este atracția magnetică pe care o simt unele femei pentru acești ucigași. Este incontestabil, continuă el: oricât de josnic ar fi criminalul, el va fi curtat de o serie de admiratoare (Charles Manson, de exemplu, primea aproximativ 20.000 de scrisori pe an, inclusiv cereri în căsătorie zilnice, până la moartea sa în 2017). Iar această fascinație începe imediat ce suspectul este arestat. Cu fiecare proces mediatizat, este inevitabil ca sălile de judecată să nu fie frecventate de admiratoare. Dar cine sunt acestea? Camera roșie reprezintă răspunsul artistic la această întrebare. Scopul său este de a oferi o nouă perspectivă asupra genului clasic, prin inversarea punctului de vedere la feminin. În același timp, filmul dezbate probleme etice contemporane legate de responsabilitatea noastră față de consumul tehnologic. Ambalat într-un cyber-thriller tensionat și sfâșietor, Camera roșie este o lucrare care reflectă (și critică) fascinația noastră colectivă față de criminali. Un fel de anti-serial-killer-movie.
Camera roșie a circulat la diverse festivaluri de prestigiu, fiind aclamat atât de critici și de presa internațională, cât și de public. În cadrul Festivalului Internațional de Film Fantasia, a fost distins cu premii pentru Cel mai bun film (Pascal Plante), Cel mai bun scenariu (Pascal Plante), Cea mai bună coloană sonoră (Dominique Plante), Cea mai bună actriță în rolul principal (Juliette Gariépy) și Premiul publicului. De asemenea, a făcut parte din selecția oficială a Festivalului Internațional de Film de la Toronto și a participat la Octopus și Sitges. The Deadline susține: „Un gen abordat până la epuizare, cel al filmelor despre criminali în serie, și o tehnică adesea folosită eronat, cea a suprarealismului în stilul lui Lynch, ambele combinate alchimic într-o creație nouă și originală”.
Limbajul vizual din Camera roșie surprinde subiectivitatea tulbure a lui Kelly-Anne, a cărei stare psihologică evoluează și se deteriorează pe parcursul poveștii. Pe măsură ce paranoia se intensifică, reperele realiste se prăbușesc, lăsând mai mult loc pentru expresionism vizual și sonor. Cu un ritm lent și note sumbre, filmul a fost descris drept un „horror digital în adevăratul sens al cuvântului” (Dread Central), oferind răspunsuri și provocând publicul să găsească întrebările. Internetul e un instrument util, dar într-o lume în care ultraviolența poate fi vândută la licitație ca o artă rară, cu siguranță că mașinăria rece și insensibilă are și ea o anumită responsabilitate morală. Camera roșie trage astfel un semnal de alarmă.
„La finalul acestei scufundări în cele mai întunecate părți ale naturii umane, nu pot decât să îmi doresc ca Red Rooms să se strecoare sub pielea ta. Să te surprindă. Să te bântuie.” – Pascal Plante
Filmul este distribuit în România de CAY Films, companie care urmărește două direcții principale: producții contemporane dedicate cinefililor și filme concepute pentru publicul tânăr sau întreaga familie. Portofoliul include producții independente, arthouse sau mainstream, cu scopul de a susține debuturile relevante, regizorii emergenți și inițiativele autentice din cinematografia contemporană. Titluri similare distribuite până acum pe ecranele din România: Oldboy (restaurat și remasterizat), La nuit du 12 / Noaptea de 12, Sick of Myself / Mi-e silă de mine, It Lives Inside / Răul din Interior și Miller’s Girl / Preferata lui Miller.