„Interior/Exterior” este un spectacol realizat de Asociația Control N și găzduit de Unteatru. Dansul contemporan documentează o stare colectivă, din perioada martie-mai 2020 a pandemiei.
În continuare, câteva idei despre „Interior/Exterior”, extrase din interviul pe care Pompilius Onofrei i l-a luat Oanei Răsuceanu, coregrafa și realizatoarea spectacolului, pentru Radio România Actualități. Despre o perioadă atât de ofertantă ca subiect al scenei culturale, dar atât de secetoasă pentru fiecare dintre noi. „Interior/Exterior” revizitează deopotrivă scepticismul și speranța că acel stil de a (nu) trăi s-a terminat odată cu starea de urgență. Un melanj de mișcări familiare, de dans și de intervenții video din interviuri-discuții din lockdown, pe care parcă nu le auzi pentru prima dată.
O radiografie a spaimei, dar și a speranței. Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi, dar pe care le putem ocoli oricând în pași de dans.
- „Motorul gândului, când am decis să ne aruncăm în spectacolul ăsta, a fost neputința asta de a merge cu adevărat mai departe. Eu cred că există cicatrici în fiecare dintre noi. Unii le acceptă și le-au acceptat, încearcă să manevreze chestia asta psihic și emoțional. Alții, cred că le neagă. Sau că au decis că este un sertar pe care nu numai că l-au închis, dar au avut și o cheie și au înghițit și cheia și nu vor mai deschide niciodată acel sertar.
-
„Spectacolul se desfășoară în acest lockdown trăit de noi toți. Sunt 4 personaje feminine. Sunt niște personaje reale, cu care noi am discutat. În lockdown, eu, Iulia (Rugină) și Ana Agopian am discutat și am simțit că trebuie să documentăm această experiență, fiecare fiind închisă între pereții casei ei. Vorbeam la telefon, cum făceam cu toții. Și ne-am gândit ce bine ar fi să avem niște păreri la cald. Am avut o serie de interviuri pe Zoom, care era „de abia lansat”, ca să zic așa. ”
- „Nu cred deloc în separarea feminin-masculin asupra unei astfel de experiențe. Cred că am fost cu toții într-o mare oală. Și cred că setul de sentimente, stări, gânduri, a fost unul comun, pescuit din același lac.”
-
„Am discutat cu oameni apropiați nouă, familie, prieteni. N-am vrut să fie ceva invaziv și nici n-a fost o structură planificată. A fost, mai degrabă, ceva organic, ne-am dorit să documentăm, dar nu știam ce vom face cu acest material. Sunt ore de material, iar aici (în spectacol) este doar o mică părticică din discuțiile alea.”
-
„Spectacolul este o îmbinare cu aceste intervenții (video). Eu așa le numesc pentru că nu este un 50/50. Este o îmbinare, n-aș ști să-ți zic un procent, între aceste momente live, în fața spectatorilor și un set de vorbe luate fix atunci, care au un anumit impact. Te transpun rapid în perioada aia, pe care ai senzația că ai lăsat-o undeva, foarte în urmă și că ai făcut pace cu momentul ăla, cu toată nebunia aia. Dar există posibilitatea să-ți amintească, să te răscolească (…) Câteodată, la repetiții, mă gândeam că e incredibil că am trăit asta și, cumva, ăștia doi ani parcă au fost 10.”
-
„Fiind o experiență comună, cred că e posibil să te regăsești în anumite trăiri, mișcări executate pe scenă, în spectacol, să le iei cu tine și să le treci printr-un filtru personal și să vezi unde te afli în raport cu toată experiența asta. Am ieșit, am reușit să merg mai departe sau sunt încă atins de treaba asta? Și eu cred că noi, cei care suntem parte din proiectul ăsta, am mers mai departe. Dar cel puțin spectacolul, se concentrează pe momentul ăsta când treci mai departe, dar, de fapt, e o mare necunoscută și ai senzația că încă este un zid acolo, de care nu știi dacă te vei mai lovi.”
-
„Martie 2020 parcă a fost un declanșator pentru o perioadă care își propune să ne testeze permanent. Așa simt. A fost și e o încercare în continuare. ”
-
„ (Interior/Exterior) este o vibrație comună pe care noi, toți, am avut-o în martie-mai 2020, care cred că încă pulsează în fiecare dintre noi. Și care cred că e sănătos să fie lăsată să pulseze, iar spectacolul ăsta asta face. Te duce înapoi, dar în același timp, îți spune că, orice ar fi, trebuie să mergi tot înainte.
Următoarele reprezentații vor avea loc la Unteatru, pe 20 și 27 noiembrie și pe 10 și 18 decembrie, de la ora 19.00.
Biletele pot fi achiziționate aici.