SWORDS sau Spoken Words Sessions reușește să aducă conceptul de spoken word poetry sau poezia performativă mai aproape de public, lunar, în Club Control. Proiectul, ajuns deja la cel de-al doilea sezon, este curatoriat de poetul Cosmin Perța, în calitate de moderator, alături de Iulian Morar, cel care asigură partea audio-vizuală a evenimentului.
Încă din momentul în care ajungi în sală se poate observa o schimbare de atmosferă, o legătură intimă între performer și public: lumini difuze care capătă treptat tonuri roșii, aurii sau portocalii, publicul fiind transpus complet în actul artistic de pe scenă. Deși câteva telefoane se ivesc timid din când în când ba pentru o poză, ba pentru a înregistra bucăți din performance, majoritatea oamenilor privesc și ascultă cu mare atenție.
Scriitorul Cosmin Perța deschide de fiecare dată evenimentul cu o scurtă introducere a conceptului și a performerilor care urmează să urce pe scenă în acea seară. Discursul este unul scurt și la obiect, stârnind curiozitatea oamenilor pentru spectacol. Intervențiile lui sunt punctate între seturile fiecărui performer, prezentând invitatele cu o scurtă descriere despre activitatea lor literară. Astfel, asigură o tranziție lină de la un moment la altul. Fiecare prezentare este unită de un fir roșu: experiențele personale cu poezia performativă și cum se împacă acest format cu un text scris pentru a fi citit, nu neapărat pentru a fi pus în scenă.
Dacă pentru Anastasia Gavrilovici și Adelina Pascale componenta vizuală este un punct important de plecare în construirea unui performance, Cristina Ispas pune accentul pe rolul vocii în livrarea textului, lucru care a putut fi observat în alăturarea unor poeme. Dacă într-un poem exista o aluzie la copilăria de pe vremuri caracterizată de libertatea jocului în natură. Pe de altă parte, se observă diferențele generaționale pe plan material sau recreativ, timpuri în care oamenii se descurcau cu puținul pe care îl aveau, tinerii din generația Z fiind participanți activi ai procesului de consum, încurajați de capitalismul actual.
Anastasia are un glas calm, constant pe parcursul performance-ului, momentul căpătând valoare prin intermediul textelor. Există referiri pe rând ba la o iubire adolescentină neconcretizată, ba la așteptările din dating, ba la extenuarea psihică în fața dorinței de a atinge echilibrul emoțional, visând la afecțiunea corespunzătoare. Nu apelează la artificii vocale, versurile exprimă tot ceea ce trebuie înțeles. Ține mâinile pe microfon și are forța de a capta atenția prin simpla prezență. Componenta audiovizuală se schimbă treptat – arhitectură brutalistă cu lumini stinse și aprinse, marcată de sunete robotice, minimaliste și zgomotul un telefon cu disc. Pentru alt poem vedem cadre cu marea din lateral și apoi prezentată de sus în timp ce pe fundal se aud zgomote grave de pian și orgă, opuse stării de calm ce se vrea a fi indusă vizual.
Ceea ce m-a surprins însă plăcut în cadrul acestei ediții a fost jocul Ștefaniei Mihalache între mișcarea scenică, interpretarea textului și schimbarea accentelor în funcție de vers și utilizarea recuzitei: actul ruperii unor bucăți de polistiren care împrăștie particule peste tot și un aspirator de mână utilizat strategic în momente cheie precum referințele clare la copilăria rememorată cu gândul la mama strictă și dorința acesteia de a avea o casă cât mai curată.
La SWORDS, ceea ce reușește să atragă este diversitatea poeților invitați: nume consacrate sau tineri poeți emergenți. Timp de o oră și jumătate, cele patru poete au străbătut teme precum: viața în timpul și după comunism, condiția femeii în societatea est-europeană, sau dinamica mamă-fiică. Limbajul corpului în raport cu textul și cu timbrul vocal este un alt aspect de observat întrucât acesta oferă o notă personală fiecărui performance, întărit vizual de imaginile proiectate de Iulian Morar pe ecranul din spate.
La polul opus, Adelina Pascale se folosește de timbrul vocal lent, cald, capabil să inducă o stare meditativă în mințile celor prezenți. În spatele ei sunt animate figuri abstracte iar muzica pare scoasă dintr-un spa: o combinație dintre bolurile tibetane și sunetul corzilor ciupite la o harpă. Discursul poetic al Adelinei se concentrază în metafore și paralele create între ecosistem și relațiile interumane. Actul performativ are loc organic, în ciuda diferențelor de stil ale invitatelor. Modul în care se desfășoară evenimentul nu lasă loc de plictiseală, nu ai timpi morți în care să deschizi telefonul și să dai scroll pe social media. Spectacolul, care face apel la muzică și imagini pentru a susține poemele nu necesită cunoștințe avansate în domeniul artelor frumoase.
Ce oferă SWORDS atât spectatorului consumator de poezie contemporană cât și unei persoane care are pentru prima oară contact cu spoken word poetry? Un act artistic diferit care face apel la mixed media într-un context socio-cultural caracterizat în mare parte de lecturi clasice, statice în esență. Fiind un produs cultural accesibil oricui, ai nevoie numai de curiozitate și deschidere la necunoscut. Prin natura sa, SWORDS aduce ceva nou pe scena din București: un cocktail experimental de stări și senzații pe care trebuie să îl guști măcar o dată în viață înainte de a te hotărî dacă îl mai comanzi a doua oară atunci când treci prin Control.
Urmărește Happ.ro pe Facebook / Instagram / LinkedIn / TikTok
Vrei pe mail o selecție cu cele mai tari evenimente ale săptămânii ? Abonează-te la newsletterul Happening Now, aici.
1 Comentariu