Skip to content Skip to footer

Change the Punchline: Stand-up comedy în voci feminine

Nu din nevoia de a demonstra că și femeile sunt amuzante, ci într-un demers de a oferi alternative puternice la glumele deja prăfuite despre soacre sau one-night stand-uri care „arătau mai bine în poze”, Change the Punchline invită comediantele cu sau fără experiență la o rezidență de stand-up dedicată femeilor.

Punând la bătaie patru săptămâni de ateliere de scris, improvizație și prezență scenică, care încurajează orice voce își propune să lucreze la numere de comedie în afara paradigmelor de obscenități gratuite, misoginie sau asuprirea unor categorii sociale îndelung neluate în serios, Change the Punchline urmează să aducă în fața microfonului The Fool o serie de glume mai pe nou. Înainte de închiderea open-call-ului, cu deadline pe data de 4 februarie, am discutat cu Anca Munteanu, membră platforma Rhea, inițiatorul proiectului, despre ce înseamnă o voce feminină pe scena românească de stand-up, despre aportul fiecăruia dintre mentori și despre de ce era momentul unei astfel de propuneri.

Cum v-ați lovit de nevoia de mai puține numere de stand-up marcate de glume reciclate sau misoginie internalizată care v-a și impulsionat să lansați Change the Punchline?

Lucrarea mea de disertație este despre reprezentări feminine în stand-up comedy și mi-a luat destul de puțin timp să realizez cât de puține femei sunt în stand-up comparativ cu bărbați. Discutând atât cu comediante, cât și cu prietene, amice, amici, cunoștințe, am realizat că nu doar eu mă simt subreprezentată în stand-up. Vibe-ul general e prietenos, dar analizând puțin mai în detaliu, e clar că multe femei nu se simt atrase de ideea de a face stand-up pentru că e o scenă dominată de bărbați și de discursuri care de multe ori reiterează glumele misogine care credeam că au mai dispărut odată cu popularizarea discursurilor feministe. Discutam cu Ruxandra Simion despre asta, iar ea a venit cu ideea de a face o rezidență în cadrul căreia să stimulăm crearea unui grup de comediante care să se simtă confortabil să exploreze și altfel de glume. Din fericire pentru noi, am găsit niște parteneri foarte deschiși, cu aceleași valori, la The Fool

 

Care sunt câteva preconcepții despre stand-up care ar putea îndepărta parte din publicul feminin? 

Cred că oamenii au impresia că la stand-up e un tip care bea bere și face glume despre neveste sau soacre și spune „pula mea” de foarte multe ori. Evident că sunt câțiva comedianți în România care fac glume  mult mai bune de atât. Faptul că la Open Mic majoritatea comedianților sunt bărbați face ca vibe-ul ăsta de băiețeală să intimideze femeile. Eu am simțit asta pe pielea mea, când înaintea mea a urcat pe scenă un băiat care a povestit despre cum vrea să o omoare pe soacră-sa. Nu a mai urcat la alte open-mic-uri, dar simplul fapt că glumele alea s-au făcut atunci e reprezentativ pentru atmosfera generală. De multe ori femeile care urcă simt că trebuie să demonstreze că „și fetele știu să facă glume”.

Din experiența ca spectator de stand-up, cât de multe dintre numerele de comedie susținute de femei credeți că sunt o adaptare a direcției masculine din scenă și în ce măsură ar putea fi asta o așteptare a industriei?

Cu siguranță că publicul de stand-up e mai obișnuit cu voci și un tip de umor masculin, iar asta creează o așteptare a tipurilor de glume care „se fac”. În mod istoric, comediantele au reiterat discursuri dominante în numerele lor pentru a cuceri publicul obișnuit cu un tip de produs, iar în timp, așa cum am observat la comediantele din România, și-au descoperit și și-au articulat vocea. Cred că toată lumea vrea să audă voci emancipate, și mai cred și că e un proces.

 

Ce fel de numere de stand-up credeți că e nevoie să fie auzite în cadrul rezidenței Change the Punchline și cum își propun mentorii selectați să încurajeze astfel de noi voci?

Nu avem așteptări fixe. Ne dorim să încurajăm mai multe comediante să urce pe scenă, în primul rând. Nu cred că în comedie ar trebui să se pornească cu vreun set de așteptări ideologice sau de discurs. Din fericire, în stand-up comedy poți să faci cam orice tip de glume vrei tu. 

 

Cum e organizată rezidența în ceea ce privește cele patru săptămâni de open mics, ateliere și întâlniri cu stand-uperi români? Exceptând lucrul cu textul și livrarea lui, pe ce altceva se concentrează?

Pe parcursul celor 4 săptămâni, participantele se vor întâlni cu mentorii și speakerițele și vor lucra la câteva aspecte esențiale pentru un număr de stand-up. Delia Riciu, o pionieră a improvizației feminine, se va axa pe asta. Sergiu Floroaia, singurul comediant din România care a dezvoltat un program de scriere de glume, va conduce, ai ghicit, atelierul de scris glume. Magda Mihăilă, o comediantă care face stand-up în engleză (și în franceză, și în spaniolă și în română) în mai multe țări, va conduce un atelier despre prezență scenică, deconstruire de gen și gestionarea emoțiilor. Iar Ioana State și Teodora Nedelcu își vor împărtăși experiența de comediante în spațiul românesc. Rezidentele vor testa materialele în cadrul celor 3 open-mic-uri, ultimul fiind dedicat exclusiv lor. 

Cum a fost până acum receptat proiectul (de către colaboratori, apropiați, în video-urile de motivație primite de la participante, etc)? V-a surprins în vreun fel feedback-ul primit sau v-a spus ceva în plus referitor la acest gol din scena de stand-up pe care vă propuneți intrați?

Deși știam că e o inițiativă mișto, m-a surprins entuziasmul comediantelor cu care am vorbit despre rezidență. În general, lumea spune „Finally!” când le povestesc de open-call și multe dintre persoanele care s-au înscris nu au mai făcut stand-up niciodată, ceea ce mă bucură foarte tare. Change the punchline este un demers de ocupare a unui spațiu, nu e de umplere a unui gol pe scena comediei din România. Ne dorim să cultivăm un mediu safe și să atragem și alt tip de public la show-uri. Și evident, să facem doar glume despre ciclu. 

 

Calendar Change the Punchline:

– 18 ianuarie 2024: deschiderea call-ului

– 4 februarie 2024: termen limită înscriere

– 12 februarie 2024: anunțarea rezultatelor

– 19 februarie – 17 martie 2024: rezidența Change the punchline

Mai multe informații despre proiect se găsesc pe website-ul Platformei Rhea, iar formularul de înscriere, aici

Lasă un comentariu