Skip to content Skip to footer

Cineclubul F-SIDES revine în aprilie 2023 cu tema „Flip the Script!”

F-SIDES Cineclub revine în aprilie 2023 cu cel de-al patrulea sezon, tema aleasă în acest an fiind „Flip the Script!”. Organizatoarele și-au propus ca în această ediție să ofere publicului din București și Cluj-Napoca o serie de proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

Sezonul 4 al F-SIDES Cineclub se concentrează pe diferite ipostaze din literatură care reflectă modul în care au fost construite personajele feminine de-a lungul timpului și modul în care s-au schimbat condițiile în care femeile pot crea literatură. Dar mai ales se concentrează pe maniera în care ar fi posibil să rescriem și/sau să recitim canonul literar, astfel încât să le oferim autoarelor un loc în istoria literară și să scoatem la lumină experiențe care au fost trecute cu vederea.

Pentru lansarea sezonului, în continuarea ideii „Flip the Script!”, F-SIDES Cineclub a invitat 20 de organizații, inițiative și voci feministe să răspundă la întrebarea „Ce mijloace folosiți în munca voastră ca să răsturnați scenariile patriarhale?”. Răspunsurile primite formează un manifest colectiv care aduce la suprafață munca de rezistență a organizațiilor și inițiativelor din România de a face vizibile cât mai multe perspective care se luptă împotriva discriminării pe bază de gen, orientare sexuală, identitate de gen sau etnie.

F-SIDES Cineclub „Flip the Script” se deschide pe 26 aprilie la București și Cluj-Napoca cu filmul „The Portuguese Woman” (2018), de Rita Azevedo Gomes, Portugalia. Filmul va rula la București miercuri, 26 aprilie, de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.

La Cluj-Napoca, filmul rulează tot miercuri, 26 aprilie, de la ora 20.00, la Cinema Arta.

Biletele pot fi cumpărate aici.

Sub formă de eseu, poem sau short story, fiecare proiecție din 2023 este însoțită de un răspuns literar din partea unei autoare române invitate de scriitoarea Elena Vlădăreanu, în parteneriat cu Premiile Sofia Nădejde. Fiecare proiecție din sezon va avea astfel câte un text comisionat care intră în dialog cu viziunea filmului, va contesta, va chestiona sau va privi din alte perspective tropii abordați de film.

Scopul echipei F-SIDES Cineclub este de a înlesni redescoperirea personajelor cărora nu li s-a făcut dreptate și a autoarelor prea puțin citite. „Cu fiecare sezon învățăm împreună să construim alternative la scenariile care ne-au limitat perspectivele”, subliniază organizatoarele.

Pentru proiecția din 26 aprilie a fost invitată autoarea Cristina Ispas, care propune ca răspuns textul „Unde a dispărut Andreea”. Textul va fi disponibil pe Scena9.ro și va putea fi audiat înainte de proiecție în sala de cinema, atât la București, cât și la Cluj-Napoca.

După proiecție va avea loc și o sesiune de Q&A cu autoarea, moderată de Elena Vlădăreanu.

„Când am găsit Portugheza (A Portuguesa, r. Rita Azevedo Gomes, 2018) în lista de propuneri m-am gândit imediat la Cristina Ispas. Nu aș putea spune de ce, poate pentru că întotdeauna am apreciat la Cristina un anumit mod de a privi și de a fi atentă la lucruri și de a lumina detaliile. Mi-am imaginat-o cum, urmărind-o pe această femeie nobilă măturând cu poalele rochiilor ei lungi curtea castelului în care așteaptă finalul războiului (și întoarcerea bărbatului), va contempla de fapt melancolia femeii contemporane.”

Elena Vlădăreanu

Cristina Ispas a publicat trei volume de versuri, cel mai recent fiind „40. Să înceapă jocurile” (Fractalia, 2018), și un roman pentru adolescenți, „Eva și ceilalți” (Paralela 45, 2022). A publicat poeme şi cronică literară în majoritatea revistelor importante din ţară şi a tradus mai multe cărţi din domeniile istorie şi analiză socio-politică. În prezent, lucrează ca traducător pentru Agenţia Naţională de Presă şi pregăteşte un nou volum de poezii.

Selecția de film este realizată încă din primul sezon de Georgiana Vrăjitoru.

„Selecția de anul acesta își propune să redea o serie de teme culturale universale din unghiuri mai puțin obișnuite, care contrazic sau lucrează în jurul scenariilor-sursă. Ea se concentrează pe posibilitățile limbajului cinematografic de a-și însuși, dar și de a contesta sau deturna (uneori în același text) discursuri, perspective sau procedee de reprezentare din literatură. Conceptul dialogului dintre scriitura audiovizuală și cea literară caută să interogheze, totodată, modul de formare și de întrebuințare a canoanelor în fiecare dintre medii.”

Georgiana Vrăjitoru, curatoare

 

„A portuguesa” / „The Portuguese Woman” (r. Rita Azevedo Gomes, 2018)

După un an petrecut în luna de miere cu lordul von Ketten (Marcello Urgeghe), portugheza (Clara Riedenstein) se vede nevoită fie să se întoarcă în țara natală cu copilul lor nou-născut, fie să-l aștepte pe nobilul plecat la război la castelul său din nordul Italiei.

Împotriva tuturor îndemnurilor, ea alege să-i rămână aproape în timpul noii lui campanii împotriva episcopului din Trent. O adaptare originală a nuvelei cu același nume de Robert Musil (din volumul „Trei femei”), filmul Ritei Azevedo Gomes (scris împreună cu romanciera Agustina Bessa-Luís) reinterpretează poetic mitul Penelopei într-un decor medieval.

Obligată să-și aștepte soțul vreme de 11 ani, eroina transformă experiența izolării domestice într-una creatoare și suficient de misterioasă încât să nască zvonuri; modul ei de a-și umple timpul devine un protest mut împotriva obsesiei masculine pentru luptă și cucerire. Surprinsă în lungi tablouri vivante care pun în contrast opulența veșmintelor și lipsa de ospitalitate a castelului, neclintirea portughezei se dezvăluie tot mai mult ca o tactică – o țesere invizibilă care-l învăluie și-l supune tocmai pe războinicul locului.

Lasă un comentariu