Skip to content Skip to footer

Cum arată Noaptea Campusului Deschis @ Universitatea Politehnică Timișoara

Pe 28 septembrie, arta, știința & cercetarea, interacțiunea & conectarea își dau întâlnire la Noaptea Campusului Deschis – Universitatea Politehnica Timișoara, începând cu ora 18:00, printr-o serie de laboratoare, expoziții, instalații de artă și ateliere aflate sub sloganul: Nu aștepta răspunsurile, caută întrebările.

Cele 3 trasee de explorare includ experiențe gândite astfel încât fiecare participant să poată alege evenimentele potrivite, să exploreze într-un mod inedit știința și arta, să își creeze propria hartă în funcție de preferințele și curiozitățile sale.

Am stat de vorbă despre toate acestea cu Alexandru Luca, directorul Departamentului de Marketing al Universității Politehnica Timișoara. Având la bază studii inginerești și mulți ani de voluntariat și implicare în proiecte ale societății civile, Alexandru și-a propus să contribuie la modul în care universitatea comunică cu studenții, cu partenerii neguvernamentali și cu comunitatea. Conștientizând nevoia de creativitate ca element transversal în orice proces de învățare modern, împreună cu o echipă de tineri entuziaști a pornit un program unic în România – UPT Campus Creativ – prin care își propun să centreze discursul instituției pe deschidere, comunitate, incluziune și dialog. Alexandru a ocupat diverse poziții de reprezentare a studenților în raport cu universitatea, a condus organizația studențească a Facultății la care a studiat și a fost implicat în diverse proiecte și colaborări din sfera educației atât la nivel național, cât și european.

Andreea Verde: Cum a luat naștere Noaptea Campusului Deschis?

Alexandru Luca: Fiind o universitate cu rezultate importante în cercetare, ne-am propus să creăm un eveniment care să se alinieze inițiativei Comisiei Europene denumită “Noaptea Cercetătorilor Europeni”. Am decis să evidențiem și aspectul care ne diferențiază de celelalte universități timișorene, chiar românești – campusul universitar concentrat spațial ce conține parcuri, o bază sportivă, o galerie de artă și o cantină pe lângă laboratoarele de cercetare și spațiile didactice. Astfel a luat naștere Noaptea Campusului Deschis, o invitație pentru tot orașul să descopere universitatea „din interior spre exterior”.

 

A.V.: Cum s-a ajuns la acest melanj de arta, știință și tehnică?

A.L.: Programul Capitalei Culturale Europene a fost catalizatorul acestei combinații interdisciplinare. Vedem de mai mulți ani în țările occidentale modele de educație STIAM (știință, tehnologie, inginerie, arte, matematică) care dau rezultate. Odată cu implicarea UPT în programul “Timișoara 2023”, numărul de inițiative care integrau diverse forme de artă și cultură în comunitatea universitară a crescut, ducând la apariția programului “UPT Campus Creativ” și asumarea interdisciplinarității ca prioritate strategică pentru universitate.

 

A.V.: Ce înseamnă pentru tine „Nu aștepta răspunsurile, caută întrebările”?

A.L.: Sintagma are mai multe valențe. Pe de-o parte invită publicul să descopere, să parcurgă traseele propuse și să caute efectiv experimentele, prezentările și activitățile incluse în programul Nopții Campusului Deschis. Pe de altă parte subliniază procesul ce stă în spatele cercetării: incertitudinea și o căutare recursivă, aproape haotică, a unor piste care să ducă la răspunsurile asumate. La un nivel mai profund, sintagma trimite și la curiozitate, atribut uman care s-a diminuat odată cu accesul aproape instantaneu la informație.

 

A.V.: De ce un astfel de eveniment este deschis tuturor, nu doar elevilor sau studenților?

A.L.: Vedem ce efecte dezastruase a produs în ultimii 4 ani lipsa alfabetizării științifice la nivelul populație. Acest eveniment vine în completarea unei serii de activități sub diferite formate menite să povestească știința și cercetarea pe înțelesul tuturor, într-un mod atractiv. Ne propunem astfel să atragem nu doar tinerii din sistemul educațional, ci și publicul de toate vârstele, indiferent de interese sau preocupări.

 

A.V.: Ce este, mai exact, UPT Campus Creativ și ce își propune?

A.L.: UPT Campus Creativ este o inițiativă interdisciplinară a Universității Politehnica Timișoara ce are ca scop regenerarea campusului universitar, atât ca mediu construit, cât și ca spațiu social. Această abordare holistică promovează dezvoltarea comunității prin creativitate, onorează identitatea istorică și patrimoniul științific, încurajează grija față de mediu și susține un viitor durabil. În plus, procesul de învățare este gândit să fie deschis, incluziv și să încurajeze colaborarea între diferite domenii. Este o inițiativă de pionierat în mediul universitar românesc, în ideea în care programul promovează pe înțelesul tinerilor teme relevante pentru o societate modernă, dar care lipsesc cu desăvârșire din sistemul educațional.

A.V.: Cum te-ai hotărât să rămâi să lucrezi în mediul universitar?

A.L.: Cel mai important argument este că nu m-am regăsit în munca în domeniul în care am absolvit studiile universitare – IT. Mai mult de atât, pe tot parcursul studiilor m-am implicat activ în procesul de reprezentare a drepturilor și intereselor studenților, atât la nivel local, cât și național și european. Experiența de voluntariat mi-a adus un bagaj consistent de cunoștințe despre funcționarea sistemului universitar românesc și neajunsurile acestuia, precum și modele de bune practici internaționale și moduri în care acestea ar putea fi transpuse în țara noastră. Cred de asemenea și că schimbarea se poate face doar din interiorul instituțiilor publice, așa că atunci când s-a ivit oportunitatea de a mă întoarce în universitate în postura de angajat, am simțit că aceasta este decizia cea mai bună pentru împlinirea mea profesională.

 

A.V.: Ce te motivează din punct de vedere profesional?

A.L.: Mă motivează foarte mult să văd un model diferit de abordare a unei instituții publice românești. Am găsit în UPT și la nivelul conducerii deschidere, empatie și solidaritate, dar și înțelegerea nevoii de schimbare alături de curajul de a face lucrurile diferit. Am găsit libertatea profesională de a pilota activități și abordări complet unice în România. Și am găsit deschiderea de a aborda subiecte de care instituțiile românești se feresc, dar care sunt foarte importante pentru tineri și pentru o dezvoltare armonioasă a societății.

 

A.V.: Ce te susține să rămâi în continuare în acest mediu și ce schimbări ți-ar plăcea să aduci?

A.L.: Primul lucru care îmi vine în minte este echipa fantastică cu care lucrez. Este o echipă motivată și determinată să facă eforturi (câteodată supraomenești) pentru a obține rezultatele dorite. Pot să mă gândesc și la proiectele pornite care vor schimba într-un mod semnificativ politicile sociale ale universității în următorii ani. Îmi doresc să continuăm construcția acestui mod interdisciplinar de a forma studenții, până la punctul la care va fi un mod de gândire comun în comunitatea universitară, nu doar un program susținut cu mari eforturi.

A.V.: Timișoara oferă un exemplu de vulnerabilitate și transparență + DIALOG pentru restul Universităților din România. Ce crezi că a ajutat acest model și ce crezi că ar trebui să facă și alte universități pentru a fi mai aproape de studenții lor și de problemele cu care se confruntă?

A.L.: Universitatea Politehnica Timișoara a avut mereu o abordare de parteneriat în ceea ce înseamnă colaborarea cu studenții. Reprezentanții studenților au avut mereu un loc la masa deciziilor, au fost ascultați și sprijiniți să contribuie la îmbunătățirea condițiilor. Schimbarea conducerii universității în anul 2020 a preluat această valoare a colaborării cu studenții și a avut curaj să își orienteze strategia către a sprijini și mai mult tinerii – atât în ceea ce privește organizațiile studențești și inițiativele acestora, cât și în a-și renegocia discursul și activitatea pentru a răspunde nevoilor acestora. Acest lucru a dus subsecvent și la recrutarea unui val de tineri în echipa universității, care la rândul lor și-au putut lăsa amprenta prin proiectele amintite. Dintr-o discuție de acum câțiva ani cu un prorector al UPT a rămas cu mine acest mesaj: “Dacă studenții sunt lăsați să își facă treaba, își fac treaba bine. Dacă îi și sprijinim, putem învăța ceva de la ei.” Sumarizează foarte bine un mod de gândire care eu cred că ar trebui replicat.

 

A.V.: Care sunt principalele elemente pozitive pe care le-ai remarcat în ultimii ani în domeniul în care activezi?

A.L.: În primul rând aș sublinia numărul semnificativ de tineri care s-au angajat la universitate, atât pe poziții didactice, cât și administrative. Asta arată o recâștigare a încrederii de către universitate în fața noilor generații și reprezintă un pas foarte important pentru sustenabilitatea instituțională. În al doilea rând aș vrea să evidențiez o creștere a empatiei la nivelul comunității. Discutăm mai mult despre rolul social pe care instituțiile educaționale trebuie să îl aibă și prioritizăm echitatea ca factor în luarea deciziilor. Nu în ultimul rând aș menționa strânsa colaborarea cu mediul neguvernamental – atât societatea civilă, cât și mediul economic.

*

Urmărește Happ.ro pe Facebook / Instagram / LinkedIn / TikTok

Vrei pe mail o selecție cu cele mai fresh produse culturale și evenimente ale săptămânii ? Abonează-te la newsletterul Happening Now, aici.

Lasă un comentariu