Nu, nu este un alt articol care face trecerea în revistă a tuturor injuriilor folosite în industria muzicală românească de la hip-hop încoace. Este o scrisoare deschisă pentru pseudo-intelectualii, părinții de dreapta și păreriștii rasiști de pe Facebook despre cum Gheboasă nu este nici misogin, nici rasist, dar să sperăm că-i veți plăti amenda în ritmul în care-i cresc vizualizările.
Nu cred că e nevoie să repet cum a fost amendat Gheboasă cu 1.000 de lei de către Jandarmeria Cluj, după concertul de la Untold, pentru versuri misogine și rasiste, care ar instiga copiii la consum de droguri și comportamente lipsite de respect la adresa femeilor, toate pornind de la piesa „Dă-i Țiganca!”. Așa cum bine știm, femeile nu dau din fund în afara dormitorului, nici la festival, nici în club, nici pe scenă – dacă se întâmplă să fie interprete. Însă, după ce s-a viralizat un videoclip pe TikTok cu Gheboasă, care se declară scandalizat că este singurul care și-a luat amendă, nefiind și singurul care are versuri PG-18, și în care promite să conteste amenda în instanță, tocmai pentru că „Eu reprezint țiganii”, s-a găsit soluția. Anume, să primească aceeași amendă inclusiv Paraziții și Macanache, potrivit Cluj24, ca să ne spălăm pe mâini elegant de orice acuzație oglindită de rasism.
@gheboasa11 #sustingheboasa ♬ sunet original – Emil Gabriel
Deși cei mai mulți dintre păreriștii de pe internet care vin în apărarea lui Gheboasă semnalează, într-adevăr, că muzica asta obscenă era poate la fel de prezentă și acum douăzeci de ani („ăștia se iau de gheboasă că e la Untold, da’ nu aveau o problemă cu Cheloo cu svastică tatuată pe spate”, comentariul lui @lautakbpvp0 la call-ul lui Gheboasă pentru susținere din partea publicului), dacă am adresa o problemă cu o altă problemă conexă, probabil că nu ne-am mai scoate ochii din telefon niciodată. Este ceva ce ar fi, mai degrabă, doar o portiță pe care o oferim autorităților să pretindă că au adresat îngrijorările maselor – ceea ce au și încercat să facă emițând noi amenzi.
Însă, ceva ce punctează și Observator News este declarația de pe Facebook-ul lui Gelu Duminică (sociolog de etnie romă) conform căreia muzica pe care o fac Gheboasă și alți artiști români este „o adaptare la piață”. Ce înseamnă asta? Că mersul natural al lucrurilor nu vine pe modelul ascult Gheboasă și mă apuc să fumez substanțe ilegale (adresă la piesa „Droguri și P*zde”, alt motiv de scandal), ci dacă deja fumez substanțele ilegale, poate că ascult și Gheboasă.
Pare că textele anonime de pe pereții Bucureștiului central știu ceva mai bine la ce este expusă generația cu cheia la nas și tigaia la gură decât știu părinții de dreapta de pe Facebook – sau poate că este doar sindromul „Copilul meu nu ar face niciodată așa ceva!”, prin care te degrevezi de responsabilitatea ta ca părinte. Așa cum spune și Gheboasă, „Eu nu sunt la festival să educ copiii”. Și realitatea cam asta este, dacă te temi că Gheboasă ți-ar putea învăța copilul la prostii, șansele sunt mai mari ca așa de educat să fi plecat de acasă.
Mai mult, aceleași persoane care îi sar în cap lui Gheboasă, cu copiii cu Wickerele pe telefon, despre care vă garantez că au conturi care datează de dinainte de Gheboasă, i-ar putea fi și lui părinte. Pe ce bază cereți unui (aproape) copil să transmită un mesaj căruia ați uitat să-i dați send, atunci când propriul copil încă era în perioada de acumulare? Dar din păcate, singurul coleg de branșă a lui Gheboasă care și-a permis să adreseze problema părinților (mai puțin asumați decât Gheboasă când și-a lipit Mbappe pe spatele tricoului – de altfel, o caterincă de apreciat) a fost Selly. Și respect pentru asta.
Soluția nu este să vă izolați copilul de societate, să nu-l mai lăsați să meargă la un festival. La fel de bine, puteți să nu-l mai lăsați să meargă la școală, pentru că în orice liceu din România există grupuri de consumatori de droguri. Soluția este să îl pregătiți pentru viață, să îl învățați să se ferească de lucrurile astea. Cu cât vă veți izola mai mult copilul de realitate, cu atât mai mult, când va ieși în lume va fi tentat să încerce aceste lucruri interzise.
Selly
În altă ordine idei, comentariile despre cum muzica lui nu este artă, nu este entertainment, ci este „o mizerie”, nu sunt altceva decât gratuite. Și ca să răspund la gratuit, tot cu gratuit, dacă insistăm ca ăsta să fie nivelul, nici pe Arghezi nu l-a făcut mai puțin artist să scrie despre necrofilie („Dimineața”). Dar, din câte știam eu, etalonul pentru ceea ce face pe cineva un entertainer este publicul, apropo de postarea Primăriei Municipiului Aiud anexată pe Vice despre cum, întrebați ce artist/formație din România își doresc liceenii să vadă, un top trei general suna așa: Bazooka, Gheboasă și Tzanca Uraganu. Nu cred că e îndrăzneț să spun că ei nu sunt singurii care s-ar fi simțit (sau s-au simțit) bine să vadă Gheboasă pe afiș.

Dar hai să vorbim și despre acuzațiile convenabile despre misoginie cu care s-a aruncat în Gheboasă. Văd că versurile de pe „Dă-i Țigancă!”, a cărei mesaj implică și „mor de țiganca mea”, nu au sunat foarte bine unora. Propun să ne continuăm analiza literară cu „Îmi place de ea, mă jur pe toți sfinții”, „Degeaba am milioane, fără tine sunt sărac” sau „Hai cu mine, fato, te rog nu mă răni”. Aștept păreri (atât despre versuri, cât și despre băiatul ăsta căruia nu i s-a permis o relație cu fata de care era îndrăgostit cât era sărac și fără părinți, iar acum, la 21 de ani, face de vreo cinci ori minimul pe economie pe un singur concert și a recuperat și fata – mai multe aici).
Aceeași analiză pe text de la școala pe care încă n-a reușit Gheboasă s-o înființeze, mai spune și că limbajul, temele și motivele literare se citesc în raport cu perioadă și curent (apropo de adaptarea aia la piață), eventual chiar background-ul autorului. Pe scurt, unele formulări sunt simple rahovisme și ar trebui luate ca atare, adică exprimări populare din cartierul ăla care îți cere buletinul la intrare, așa cum să te adresezi cu „nevastă-mea” când vorbești de iubită e o chestie practicată de oamenii de etnie romă care, întâmplător, ați fi surprinși să aflați că sunt destul de familiști.
Morala întregii povești? Trebuie să aflăm pe cine amendăm pentru că n-a redenumit mușchiul țigănesc de la Mega Image în „mușchi rom”. Cât despre caterinca lui Gheboasă, o să-mi permit să zic că Gheboasă este ceea ce Dorian Popa și-ar dori să fie.
Disclaimer: Acest articol a fost publicat de o femeie educată, cu studii superioare, pe care o puteți găsi cu „susțin” în comentariile de la TikTok-ul lui Gheboasă despre amenda primită după Untold.