Skip to content Skip to footer

După proiecții sold out la Les Films de Cannes à Bucarest, Anatomia unei prăbușiri debutează în cinema din 3 noiembrie

Traseul pentru Anatomia unei prăbușiri de la un film din competiție la marele câștigător de Palme d’Or de anul acesta este la fel de surprizător ca și firul epic al poveștii din film.

Acest thriller de mare calibru (The Telegraph) își dezvăluie treptat substraturile psihologice ale poveștii, țesăturile fine ale relației de cuplu și de familie, lăsându-te la final cu o întrebare de care nu poți scăpa. În România, Anatomia unei prăbușiri a putut fi văzut doar la Les Films de Cannes à Bucarest în luna octombrie, unde toate proiecțiile au fost sold out în câteva ore de la punerea în vânzare a biletelor, așa că lansarea în cinematografe din acest weekend vine în continuarea așteptărilor publicului, începând cu o avanpremieră specială pe 2 noiembrie la Cinema City Cotroceni. Biletele sunt acum disponibile în rețeaua Cinema City.

Filmul al lui Justine Triet a luat un Palme dOr aproape în unanimitate. E un film care încearcă să facă un lucru foarte subtil: camuflează sub aparența unei povești aproape polițiste, care urmărește un proces după un incident inițial, care e o crimă sau o sinucidere, nu ai de unde să știi, și încerci să descâlcești firul ăsta polițist și al argumentației judecătorești, ca la final să înțelegi că e un film mai mult despre familie și că ce se pune la judecată acolo nu e atât cazul polițienesc, ci prejudecățile noastre despre raportul de cuplu. A ieșit formidabil. Se cheamă Anatomy of a Fall, l-am tradus Anatomia unei prăbușiri”, ne spune regizorul Cristian Mungiu într-un interviu.

Într-o dimineață de iarnă, în Alpii francezi, Samuel (Samuel Theis) este găsit mort în zăpadă, în fața casei sale. Cauza morții este trauma acută a capului, acest aspect este clar, dar expertiza criminalistică nu poate indica dacă respectiva traumă a avut loc înainte sau după o cădere de la etajul trei. Și cum căzut Samuel? A fost împins? A alunecat? Nici singurul martor direct, care va fi interogat de poliție, nu este în totalitate de încredere, pentru că este Daniel (Mila Machado Graner), fiul de 11 ani, parțial rămas fără vedere în urma unui accident de neg­lijență din partea adulților. Prin urmare, indiciile și contextul sunt ambigue și complicate, așa că revenim la fapte clare: Sandra (Sandrei Hüller), soția lui, era singura persoană aflată în casă la momentul acela, iar tensiunea dintre ea și Samuel era în aer.

Anatomia unei prăbușiri devine cadrul perfect pentru afișarea talentului extraordinar al Sandrei Hüller, pe care o știți deja din Toni Erdmann. Este evident destul de devreme în desfășurarea filmului că acest rol a fost scris cu interpretul clar în minte. Personajul Sandrei este o romancieră bisexuală de origine germană, care s-a mutat cu familia în Franța și care este acuzată că și-a ucis partenerul într-o manieră prezisă în mod ciudat de unul dintre romanele ei. Sandra a făcut o promisiune voalată cititorilor săi, că ficțiunea ei conține indicii din viața ei, toate romanele au fost construite în jurul unor povești personale. Pasajele din romanul Sandrei în care se descrie crima conjugală devin o amenințare directă pentru ea în timpul procesului și tind să o condamne în ochii opiniei publice.

Regizoarea Justine Triet a scris scenariul acestui thriller împreună cu Arthur Harari, explorând ambiguitatea dintre aparențele vieții în public și cea privată, “linia ciudată dintre realitate și ficțiune și costul emoțional de a nu cunoaște pe deplin adevărul” (Entertainment Weekly). Pe măsură ce filmul poartă spectatorul prin povestea lui, de la moartea lui Samuel la cercetările poliției și prin etapele procesului din sala de tribunal, publicul spectator se va împărți în judecător și juriu. “Așa cum Daniel trebuie să decidă ce crede el, așa trebuie și noi. După cum spune filmul, este imposibil să trăiești cu incertitudinea, așa că trebuie să se hotărască singur. Pentru că Triet refuză să o facă pentru noi.” (Entertainment Weekly). Cu alte cuvinte, când filmul se ocupă de incertitudine, spectatorul rămâne cu faptele.

Ne vedem la cinematografele din toată țara din 3 noiembrie!

Lasă un comentariu