„Mi-aș dori tare mult un turneu prin țară cu „Evadarea tăcută”. Pentru moment, cei cu care am discutat nu au fost extrem de interesați, pe motiv că nu este o comedie. Asta m-a durut, recunosc, dar nu am renunțat la idee. Este nu doar un act teatral, este o datorie a mea față de istoria acestui popor.”
de Alina Maer
Sunt cuvintele doamnei Oana Pellea într-un interviu luat de George Gima în decembrie 2023. La mai puțin de un an, parafrazându-l pe Coelho, universul întreg a conspirat și spectacolul „Evadarea tăcută” s-a jucat pe 3 noiembrie 2024 la deschiderea celei de a noua ediții a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe de la Teatrul Maghiar din Cluj și pe 21 noiembre 2024 în cadrul ediției cu numărul 35 a Festivalului de Teatru Piatra Neamț.
Dacă la Cluj alegerea tema spectacolului s-a pliat pe aceea a Festivalului, „35 de ani după schimbarea regimului”, prezența Oanei Pellea la Piatra Neamț s-a datorat mai ales legăturii puternice stabilită între actriță și Teatrul Tineretului. Oana Pellea, a ajuns la Piatra Neamţ în anul 1984, jucând în marele succese ale Teatrului Tineretului: „RUR“ (1985, regia Alexandru Darie), „Aceşti îngeri trişti“ (Dumitru Radu Popescu – 1985, regia – Nicolae Scarlat) sau „Piaţeta“ (1986, regia – Silviu Purcărete). Avea să plece de la TT la Bucureşti, la finalul stagiunii 1986-1987.
„În Teatrul Tineretului s-a visat şi se viseză frumos înspre creaţie… Scândura scenei păstrează paşii marilor actori ce s-au format aici şi aşteaptă paşii generaţiilor viitoare. În zidurile teatrului s-au impregnat vocile, emoţiile şi energiilor actorilor, regizorilor, directorilor, tehnicienilor, cabinierelor… Dacă staţi la miezul nopţii faţă în faţă cu scena goală, în teatrul pustiu, veţi auzi aplauzele ce răsună de peste 50 de ani în acest lăcaş“, mărturisea Oana Pellea despre scena care a consacrat-o ca pe o mare actriță la a XXVII-a ediție a Festivalului când acorda Premiul “Amza Pellea” pentru Teatrul Tineretului.
Față în față cu sala arhiplină, aplauzele s-au revărsat spre aceea pentru care Teatrul din Piatra Neamț va fi mereu, o altă „acasă”. Un moment superb de întoarcere în timp, dar și de îmbrățișare a prezentului, o clipă de grație potențată de un spectacol poveste, mărturisire, crez, „Evadarea tăcută”, primul spectacol în care actrița Oana Pellea se ia de mână cu dramaturgul și cu regizoarea Oana Pellea, pornind un drum anevoios, spre a-i face pe cei de azi să înțeleagă adevărul real, adevărul istoric, atrocitățile din comunism redate cutremurător în scrierile biografice ale Lenei Constante. Lena Constante (1909–2005) a făcut studii de arte aplicate la Universitatea din Bucureşti, pentru ca, înaintea celui de-al Doilea Război Mondial, să se alăture echipelor de cercetători conduse de Dimitrie Gusti. Apropiată de cercurile comuniste prin prietenia cu Lucreţiu Pătrăşcanu şi soţia lui, imediat după război va participa la întemeierea primului teatru românesc de marionete, la Bucureşti, împreună cu aceasta din urmă. a fi arestată în „lotul Pătrăşcanu”, acuzată, judecată şi condamnată, într-unul dintre cele mai răsunătoare procese staliniste montate de comuniști in România. Va ispăşi o vină inexistentă, până în 1962. „Evadarea tăcută” este despre cei opt ani de izolare totală, în care Lena Constante, pentru a nu își pierde sufletul și mintea, scria în gând poezii și piese de teatru, își povestea cărțile pe care le-a citit înainte și mai ales încerca să țină piept timpului care trecea în alte unități de măsură.
„În carcera aceea, de-a lungul unor ore fără sfârşit, am avut conştiinţa dualităţii mele. Eram făcută din două fiinţe. Pentru că eram acolo şi mă vedeam acolo. Pentru că nu puteam trece prin acea uşă zăvorâtă şi, totuşi, puteam fi în altă parte. … Corpul meu nu putea să fie decât aici. Eu puteam fi oriunde. El nu avea nici măcar loc să-şi mişte picioarele dureroase. Eu îmi voi face să crească aripi. Aripi de pasăre. Aripi de vânt. Aripi de stele. Şi am să evadez …”.
Oana Pellea a cunoscut-o pe Lena Constante în anul 1992, prin intermediul regizorului Liviu Ciulei, fiind impresionată de personalitatea acesteia, din care umorul și inteligența ascuțită erau ingredientele cl mai intens dozate. A urmat întâlnirea cu cărțile scriitoarei și așa a încolțit sămânța de gând pentru un viitor spectacol, din nevoia de a-i face cunoscută povestea.„Și dintr-odată, amintirea a apărut …“ este ceea ce Marcel Proust scrie în cartea „În căutarea timpului pierdut” atunci când gustul unei madlene înmuiate în ceai îi trezește amintiri extrem de puternice din perioada copilăriei. Amintirile Lenei Constante nu au nevoie de stimuli. Ele sunt vii, aspre, pline, dureroase, limpezi, acide. Ele nu lasă să lâncezească rațiunea și conștiința umană în raport cu istoria.
În rostirea Oanei Pellea nu este nimic patetic, nici revanșard. Durerea, revolta, neîmpăcarea sunt ținute în frâu. Dramatismul est estompat de un umor fin. Ironia atenuează țipătul. Nu știi pe cine asculți, pe cine vezi: pe o actriță impecabilă sau pe scriitoarea însăși care îți povestește viața detașat, limpede, precis. Nu se cerșește milă, nici empatie, nici înțegere. Se ordonă însă trezirea minții cât să vezi viața așa cum e ea, o orânduire haotică din care răzbat momente de frumusețe deplină. Cei trei F, frică, foame, frig încă guvernează lumea prin multe colțuri. Cum să îți rămână sufletul neotrăvit?
Pe scenă, la Piatra Neamț, prinsă între microfoanele ce țeseau în jurul ei o plasă de voci plurivalente gata să capteze cuvântul și să îl ducă mai departe, Oana Pellea și-a făcut datoria față de istoria neștiută și trucată a țării sale. Ea nu a jucat un rol, nu a întruchipat un personaj. Mai degrabă a fost povestașul care a dus mai departe o istorie pe care, la rândul său, a primit-o de la alții. Din gură în gură, din gând în gând, din suflet în suflet, ca să se știe, ca să se afle, ca să se ierte, ca să nu se uite.
Evadarea tăcută
de Lena Constante
Dramatizare:Oana Pellea
Regie: Oana Pellea
Scenografie:Vladimir Turturica
Light design:Ștefan Dumitra
Regia tehnică:Andi Tuinea
One-woman-show: Oana Pellea
Foto: TNB
*
Urmărește Happ.ro pe Facebook / Instagram / LinkedIn / TikTok
Vrei pe mail o selecție cu cele mai fresh recomandări culturale ale săptămânii? Abonează-te la newsletterul Happening Now, aici.