Mulți dintre noi am văzut filmul de animație „O poveste încâlcită” („Tangled” – 2010). Povestea Disney are o acțiune cât se poate de ușor de înțeles pentru publicul de toate vârstele: o vrăjitoare dornică să-și păstreze eternă tinerețea, răpește un copil cu puteri magice, îl izolează într-un turn și-i spune că este mama lui.
Acțiunea este logică, nu apare niciun „de ce ar face asta?”. Dar ce ne-am face dacă antagonistul nu este o vrăjitoare oarecare, ci chiar mama lui Rapunzel? Toată logica se prăbușește ca un castel din cărți de joc.
Un asemenea scenariu irațional abordează filmul „Salvează-mă” („Run” – 2020, Netflix). O mamă singură își crește fiica bolnavă într-o casă, undeva în pădure. Nimeni nu intervine peste relația mamă-fiică. Sarah Paulson se mulează perfect pe rolul mamei îngrijorate de sănătatea fiicei (Kiera Allen). Relația celor două este înduioșătoare, dar se simte multă tensiune – ceva are să se întâmple. Fata treptat începe să observe nereguli în comportamentul părintelui său, se îndoiește de medicamentația pe care mama sa i-o dă.
Caracterul ficțional al filmului nu este greu de observat, pe alocuri pare un „Singur acasă” cu tente horror.
Ceva mai firesc curge „Actul” („The Act” – 2019, Hulu). Un serial biografic scurt (un sezon cu opt episoade) despre viața lui Gypsy Rose și a mamei ei, Dee Dee Blanchard. Mai bine construite sunt și personajele jucate de Joey King (Gypsy) și Patricia Arquette (Dee Dee). Povestea este similară filmului „Salvează-mă”: Gypsy si Dee Dee se vede că au o relație cât se poate de frumoasă, iar Gypsy pare că nu resimte nicio dificultate din cauza bolilor pe care le are. Dee Dee este o mamă model care se sacrifică pentru bunul trai al fiicei sale. Cazul lui Gypsy Rose devine cunoscut opiniei publice în 2007 când a fost numită „Copilul Anului” in SUA. La fel ca în „Salvează-mă” punctul de cotitură îl reprezintă adolescența fetelor și punerea sub semnul întrebării a tot ce fac mamele lor. Cazul Gypsy Rose Blanchard urmează să șocheze opinia publică: totul este doar o aparență, care, odată spulberată lasă în urmă multă dezamăgire.
Așadar, care este motivul din spate? De ce o mamă și-ar ține fiica într-un „turn”, departe de ochii lumii, într-o realitate unde nu există păr magic care să te țină veșnic tânără?
Atât Dee Dee Blanchard, cât și Diane (mama din „Salvează-mă”) suferă de Sindromul Münchhausen prin transfer (by proxy). Din cauza stresului sporit și al insecurității proprii aceste mame își mențin copiii bolnavi, mint doctorii justificând simptome false. Ele fac asta odată pentru a se afla în centrul atenției publice (de obicei a doctorilor, dar în cazul lui Dee Dee – a întregii societăți) pentru a primi validarea conform căreia sunt mame bune și odată pentru a se asigura că copiii lor nu le vor părăsi niciodată. Ele-și plasează copiii într-o puternică dependență față de tot ceea ce mamele le oferă.
Aceste cazuri, deși rare, sunt greu de depistat din cauza pacientului care nu ajută doctorul, ci îl sabotează.
„Actul” într-un final l-am considerat un îndemn pentru mai multă atenție sistemului medical, dar și mai puțină romantizare a ceea ce pare o relație ideală.
Urmărește Happ.ro pe Facebook / Instagram / LinkedIn / TikTok
Vrei pe mail o selecție cu cele mai tari evenimente ale săptămânii ? Abonează-te la newsletterul Happening Now, aici.