Fundația Culturală „Camil Petrescu” (FCCP) continuă să construiască contexte pentru un dialog profesional bogat în mediul teatral autohtom, lansând pe 3 noiembrie 2023 un nou proiect – un podcast realizat de Zomir Dimovici. Acest prim sezon de întâlniri teatrale cuprinde 8 episoade video, disponibile pe canalul oficial de YouTube (Fundația Culturală „C. Petrescu” & TEATRUL AZI).
TEATRUL SE (ȘI) CITEȘTE este o campanie a Fundației Culturale „Camil Petrescu” pentru promovarea cărții de teatru, ca formă de creație specifică. În contextul scăderii interesului pentru activitățile culturale și, mai ales, pentru lectură (conform Barometrului de Consum Cultural din 2020, doar 35% dintre respondenți au menționat că citesc, din care ponderea majoritară de preferinţă este ocupată de beletristică şi de literatura pentru copii), dar și al clasificării cărții de teatru ca un obiect cultural de nișă (drept consecință editarea de carte de teatru a devenit o preocupare marginală în programul editorial al cunoscutelor edituri generaliste), FCCP a decis să îşi asume un răspuns în fața acestei realități culturale din ce în ce mai pronunțate.
Prin urmare, sub sloganul TEATRUL SE (ȘI) CITEȘTE a început o campanie de promovare a acestui tip de literatură prin evenimente care să stârnească interesul publicului larg și al celor îndreptățiți să sprijine acest demers. În această direcţie, alături de activitatea susținută și permanentă dedicată editării de carte de teatru (în prezent, oferta editorială a Fundaţiei cuprinde peste o sută de titluri pe gustul atât al profesioniștilor, cât şi al spectatorilor pasionaţi, acoperind genuri precum: monografia, dramaturgia, analiza teoretică, eseistica, exegeza critică), a editării celei mai vechi reviste de specialitate din ţară, Teatrul azi, FCCP propune un podcast al cărui prim sezon este dedicat textului de scenă, aşa cum se dezvoltă el în procesul de lucru. Veţi fi primiţi în laboratorul de creație a trei dramaturgi: Mihaela Michailov, Matei Vișniec și, al mai tinerei, Daria Ancuța, al trei regizoare-dramaturg: Alexandra Badea, Catinca Dragănescu, Leta Popescu și al doi traducători de dramaturgie: Sorin Gherguț (traducător din franceză), Florin Galiș (traducător din spaniolă și italiană).
PRIMUL EPISOD, PRIMUL INVITAT
Episodul pilot al sezonului o invită la dialog pe autoarea şi regizoarea de teatru Alexandra Badea (n. 1980). Originară din România, artista a absolvit studiile de regie din cadrul UNATC „I.L. Caragiale”, București. În 2003, a călătorit la Paris pentru a-şi continua studiile în domeniul teatrului la Universitatea Sorbona Nouă (Sorbonne Nouvelle) şi se stabileşte în Franța, unde şi-a construit o consistentă carieră artistică. Scrie piese de teatru în limba franceză, iar primele sale texte, Mode d’emploi, Contrôle d’identité și Burnout au fost publicate în 2009 la Editura L’Arche. Vor urma: Pulvérisés (pentru care a primit Marele Premiu de literatură dramatică în 2013) și tripticul Je te regarde, Europe connexion, Extrêmophile, precum și primul său roman, Zone d’amour prioritaire. Textele sale au fost puse în scenă de regizori ca Jacques Nichet, Aurélia Guillet, Frédéric Fisbach, Cyril Teste, Jonathan Michel, Matthieu Roy, Anne Théron, Vincent Franchi, Vincent Dussart, Thibaut Rossigneux şi sunt traduse în mai multe limbi străine, fiind jucate în Germania, Austria, Elveția, Belgia, Grecia, Italia, Marea Britanie, Cehia, Portugalia sau Taiwan, iar România nu face excepţie.
Ca regizoare de teatru, Alexandra Badea a montat numeroase în Franța și în România, lucrând atât pe piesele unor autori ca Biljiana Srbljanovic, Sarah Kane, Dea Loher, Joël Pommerat, cât și pe propriile sale texte. Cel mai recent spectacol realizat în ţara natală este mult apreciatul Exil, la Teatrul Naţional din Bucureşti. Creaţia sa este foarte apropiată de teme precum identitatea individuală, coliziunea dintre om şi sistemele politico-sociale sau investigarea istoriei personale, suprapusă cu cea comună. În acest sens, plecând de la capitolele care lipsesc din istoria Franței, Alexandra Badea a dezvoltat o trilogie al cărui prim volum, Points de non-retour [Thiaroye] a fost pus în scenă în 2018 la Théâtre National de la Colline, iar al doilea volum, Points de non-retour [Quais de Seine], a fost creat la Festivalul de la Avignon. În prezent, Alexandra Badea este artistă a Théâtre National de la Colline și artistă asociată CDN la Comedia din Béthune și la Scène Nationale de Beauvais. Mai mult, în vara acestui an, a primit onorantul Premiu pentru teatru al Academiei franceze, pentru „ansamblul operei sale dramatice”.
HOST-UL PODCASTULUI ESTE…
Zomir Dimovici (n. 1966), director de imagine şi producător de televiziune de origine română şi stabilit în Franţa. Cu o experiență profesională de peste 30 de ani în culisele unor televiziuni precum TVR, PRO TV, B1 TV şi Tele 7 ABC, dar şi ca freelancer, Zomir Dimovici a experimentat multiple roluri profesionale precum cel de realizator, director de imagine, producător şi redactor-şef. Curiozitatea şi expertiza i-au permis să acopere genuri de creaţie audio-video dintre cele mai diverse, de la publicitate şi videoclip, până la ştiri, documentare, ficţiune şi teatru de televiziune. CV-ul său este completat de interesul său de a oferi training în domeniile pe care le cunoaşte atât de bine, dar şi de pasiunea pentru fotografia de artă şi nu numai. Legătura sa cu domeniul teatral şi cinematografic este marcată de lucrul la seria Independent – primul program de televiziune care a promovat producţii de teatru independent, precum şi de numeroasele colaborări, în faţa camerei de filmat, cu nume de referinţă ale acestor arte: Costa-Gavras, Roman Polanski, Cătălina Buzoianu, Radu Afrim, Alexandru Darie, Ion Caramitru, Dinu Cernescu, Mircea Cornişteanu, Tudor Mărăscu, Horea Popescu, Beatrice Rancea, Alexandru Tocilescu, Cornel Todea, ş.a.
*Proiect co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
1 Comentariu