Când e vorba despre premiere teatrale, inevitabil simt nevoia să iau o piatră în gură. Uneori primesc câte una în cap. Ușor nesigur, din cauza unei confuzii legată de transmiterea informației – rezolvată la timp, am purces spre Teatrul Metropolis să văd un spectacol al Teatrului Stela Popescu, „Moarte la Teatrul de Revistă“ (regie, concept și text Gabriel Sandu).
Dacă Gabriel Sandu ar fi avut, fie, și un rol episodic în spectacol, nu ratam gluma tocită cu Sergiu Nicolaescu. Cum a urcat pe scenă doar la aplauze, pe deplin meritate, mă abțin. Spectacolul a început cum nu se poate mai bine, cu stângăcii care ironizează stângăciile. A continuat într-un ritm care m-a făcut să cred că particip la o cursă de semi-maraton și admit că am trăit o perioadă cu emoția că fie actorii, fie spectatorii, se vor prăbuși din cauza epuizării. Din fericire nu s-a întâmplat asta și merită să-mi scot pălăria, aș scoate și peruca dacă ar fi cazul (peruca, personaj omniprezent în piesă).
Recunosc din start, am slăbiciunile mele, dacă în față am ceva recurs la nostalgie, dar și ceva tinerețe (Moarte la Teatrul de Revistă are o distribuție care ar putea juca lejer în campionatul de speranțe al oricărei competiții sportive), mă agăț în cârligele invizibile precum un crap mic. Dacă tot am ajuns în proximitatea mișcării fizice, pot spune că fiecare dintre cei 10 actori care au urcat pe scenă ar fi putut avea cariere sportive absolut decente, dar nu e cazul să avem regrete, e bine că fac ceea ce fac.
Spectacolul este o radiografie pusă la peretele luminos al cabinetului de ortopedie, unde vedem toate fracturile și echimozele lumii actuale (război, rasism, capitalism sălbatic, melancolie păguboasă, homofobie, etnofobie, familii mutilante…), dar demersul este curajos în primul rând că scoate în lumină unele dintre tarele lumii teatrului, zonă în care orgoliile sunt neîndurătoare. Am remarcat cârligele spre realitatea imediată, dar nu am ratat nici dansul pungilor din plastic, o cheie ”eco” la celebra scenă din ”American Beauty”.
Din fragedă pruncie, direct din bucătărie, am aflat că atunci când pregătești ceva nu trebuie să uiți, când faci lista cu ingrediente, că ”ce e puțin nu ajunge și ce e mult strică”. A fost mult (am asistat la absolut toate genurile de act artistic care pot fi urcate pe o scenă), dar nu a stricat. Este clar, spectacolul este la început, mai e nevoie de strângerea câtorva șuruburi, de integrarea mai clară în poveste a două-trei personaje, dar potențialul există din plin.
Am constatat, cu tot conservatorismul din dotare, că de această dată mi-a plăcut exact ceea ce nu-mi place în mod obișnuit.
”Moarte la Teatrul de Revistă”
Echipa de creaţie:
Regie, concept şi text: Gabriel Sandu
Coregrafie: Andrea Gavriliu
Decor, grafică video, lumini: Miruna Croitoru
Costume: Miruna Croitoru şi Departamentul Modă UNArte
Butaforie: Ana Udreanu, Sanda Mitache
Asistenţă regie şi dramaturgie: Teodora Savu
Editare video: Cristina Popa
Muzică şi ambianţă sonoră: Andrei Dinescu, Viorel Andrinoiu
Distribuţia:
Miruna, solistă şi actriţă angajată: Ana – Maria Ivan
Toma, regizorul spectacolului: Vlad Crudu
Elvira, directoarea teatrului: Irina Cărămizaru
Stela, actriţă amatoare şi dansatoare angajată: Cristina Danu
Toni, coregraf, dansator şi instrumentist colaboratorul regizorului: Teodor Cauş
Laur, circar si actor angajat: Cristi Neacşu
Iulia, solistă, dansatoare şi actriţă: Elena Foriş
Dima, dansator, fost fotbalist, iubitul Iuliei: Alex Burcă
Sara, dansatoare: Cristina Marin – Neagu
Florentin, dansator: Florentin Munteanu.
Durata spectacolului: 165 de minute, cu o pauză.
Foto: Maria Gîndac
*
Urmărește Happ.ro pe Facebook / Instagram / LinkedIn / TikTok
Vrei pe mail o selecție cu cele mai fresh recomandări culturale ale săptămânii? Abonează-te la newsletterul Happening Now, aici.