Fie că te întorci anul acesta la frumusețea acelui colț de rai din Parcul Etnografic al Clujului pentru muzica plină de emoție semnată de Avishai Cohen sau Tigran Hamasyan, fie că vrei să descoperi noi întrepătrunderi de genuri care să facă jazzul cu atât mai greu de definit, repertoriul de anul acesta de la Jazz in the Park nu lasă loc de regrete.
Chiar dacă ceea ce te împinge spre dealul „Romulus Vuia” sunt coverurile celor de la Postmodern Jukebox, să asculți poezia muzicală a lui Norzeatic, recitată pe ritmurile Quinta Spartă, mix-urile celor de la Jazzanova, compozițiile care cochetează cu rockul progresiv ale celor de la Cymande, muzica dansantă a Orchestrei Baobab, sau te-a convins Manu Katché pentru nostalgia specifică împătimiților rock-ului clasic, atât headlinerii, cât și trupele la care te oprești în trecere au toate șansele să-ți deschidă apetitul pentru nou și să-ți încânte exploratorul muzical interior.
Postmodern Jukebox
Vineri | 22.30 | Hill Stage
Probabil ai auzit de Postmodern Jukebox chiar și dacă ai reușit cumva să nu asculți compulsiv – poate chiar redate în buclă în favoarea originalelor – coverurile lor după All About That Bass, Black Hole Sun sau Radioactive, în stilul, doar aparent incompatibil, al jazzului timpuriu al anilor ’20. Un proiect lansat de pianistul Scott Bradlee, trupa colaborează cu mai mult de 70 de artiști pentru remake-urile sale inventive, dintre care mulți vor fi prezenți și vineri seară pe Hill Stage, oferind în egală măsură experiența unui jukebox, cât și pe cea a unei mașini a timpului, într-atât de convingătoare încât fanii au obiceiul de a se îmbrăca în costume de epocă, pentru a se lăsa purtați înapoi într-un cronotop în care dansul swing era forma dominantă de socializare.
Norzeatic
Vineri | 21.10 | Backyard Stage
Tot vineri seară, la Backyard Stage, poți să faci cunoștință – sau să te reîntâlnești a multa oară – cu repertoriul liric al lui Norzeatic, unul plin de inovații lingvistice, care dă naștere unui discurs mereu proaspăt, bazat pe întrețesarea jucăușă a vocabularului științific cu cel al hegemoniei capitaliste. Astfel, artistul vorbește, în tușe în același timp ironice și accesibile, despre probleme politico-economice precum pasivitatea în fața necesității schimbării, poluare sau manipularea maselor. Deși a debutat în dura perioadă de început a hip-hopului românesc – anii ’90 – ca Vexxatu’ Vexx, trecând printr-o adevărată metamorfoză pentru a deveni ulterior Norzeatic, și-a menținut de-a lungul timpului aceeași prioritate pentru calitatea versului. Colaborarea cu Quinta Spartă este cea mai recentă etapă din evoluția sa muzicală, îmbinând impecabil flow-ul vocal al rapperului cu remixuri pornind de la jazzul clasic cântat la saxofon, bas dublu, clape, și tobe.
Jazzanova
Sâmbătă | 19:20 | Hill Stage
Apusul zilei de sâmbătă va fi acompaniat la scena principală de un jazz de relaxare, dar suficient de captivant încât să facă dunga de lumină rămasă între nori să pară reminiscența unor semnale spațiale dizolvate în atmosferă, dacă te lași purtat de întreruperile ritmice din piese ca L.O.V.E. And You & I de pe albumul In Between al celor de la Jazzanova. Grație experienței membrilor săi ca DJs sau gazde radio, proiectul muzical berlinez pendulează de la funk și muzică electronică la ritmuri clasice cubaneze și braziliene, într-o panoramare stilistică pe care doar jazz-ul o permite.
Manu Katché
Sâmbătă | 20:40 | Backyard Stage
O surpriză plăcută de anul acesta este și concertul percuționistului care a făcut titlurile Sledgehammer sau Big Time descriptive pentru muzică, armonizându-se totodată perfect cu energia so much larger than life din vocea lui Peter Gabriel. Expresivitatea ritmică a lui Manu Katché, demonstrată prin atâtea colaborări internaționale cu nume celebre – fie că se manifestă prin dinamismul electrizant și distinctiv al tobelor de pe albumul Who Else! al lui Jeff Beck, sau prin ritmul visător-melancolic al privirii înspre trecutul familial din The Soul Cages al lui Sting – va putea fi gustată cu atât mai bine sâmbătă seara, la Backyard Stage, prin compozițiile sale instrumentale care îmbină jazzul cu muzica electronică și cu progresii rock sau cu funk.
Cymande
Sâmbătă | 22:30 | Hill Stage
Venirea nopții aduce și energia stimulantă și plină de eleganță melodică a celor de la Cymande, o trupă cu o istorie tumultoasă, marcată, de-a lungul a 50 de ani de existență, de succes, dar și de rasismul debilitant care i-a dus la întreruperea activității. Din fericire, Cymande s-a reunit în 2014 și continuă să articuleze în moduri noi sunetele specific caraibene din locurile native ale fondatorilor, alături de un funk și un rock alternativ caracteristice freamătului muzical din Marea Britanie a anilor ’70. De multe ori, captivează la fel de mult ca și trupele care au făcut istoria muzicii progresive a acelor ani, precum King Crimson sau Camel în UK, dar și Trace sau Asia Minor pe continent.
Orchestra Baobab
Duminică | 19:20 | Hill Stage
Nu trebuie să vii cu chef de dans pentru a-ți începe seara de duminică cu ritmuri senegaleze inspirate din muzica mande, alături de Orchestra Baobab. Muzica lor, cu rădăcini în tradițiile africane Bantu, are darul, imun la trecerea timpului, de a prinde audiența în caracteristicele jocuri de call and response, printre cele mai eficiente metode de a face resimțit spiritul de comunitate și servind drept relaxare mentală și fizică în anticiparea celor doi artiști principali ai festivalului.
Tigran Hamasyan
Duminică | 20:40 | Backyard Stage
Un fenomen muzical absolut singular, primul act de neratat al acestei ediții Jazz in the Park este Tigran Hamasyan, pianistul de jazz, la origine armean, stabilit din adolescență în SUA. Cântărețul impresionează nu numai prin virtuozitatea sa cu greu egalabilă, demonstrată în compoziții precum Levitation 21 sau The Grid, al căror ritm acerb, impunător și totodată jucăuș, demontează orice apărare ți-ai putea construi împotriva earworms. Munca de compozitor a lui Tigran îmbină, cu un șarm care-ți taie răsuflarea, inspirația din muzica folk armeană, thrash metal, și dubstep, cu inovația în jazzul experimental, precum și cu talentul de a spune povești despre fragilitatea umană în cuvinte puține și trimiteri voalate – de exemplu, în cele câteva mențiuni abia sesizabile la genocidul armenilor de către otomani din Kars 1.
Avishai Cohen
Duminică | 22:30 | Hill Stage
Unul dintre cei mai apreciați dublu basiști din lume, cel care va închide seara de duminică este Avishai Cohen, împreună cu ceilalți doi membri ai trioului său – Guy Moskovich la pian și Roni Kaspi la tobe. Având în palmares colaborări cu 35 de orchestre filarmonice, concerte live cu improvizații la fel de curajoase și exuberante atât în Blue Note-ul din Tokyo, cât și în cel din New York, Avishai înglobează în compozițiile sale referințe vaste, de la jazz clasic, la muzică latino și pop, nedându-se în lături nici de la experimentarea cu diverse configurații instrumentale la periferia trio-ului de bază, precum înlocuirea viorilor cu viole, și menținând mereu intenția de a crea muzică ce lasă o amprentă emoțională adâncă.
🔸 Găsește-ne și pe Facebook / Instagram / LinkedIn / TikTok.
Vrei pe mail o selecție cu cele mai fresh recomandări ale săptămânii ? Abonează-te la newsletterul Happening Now, aici.