MNAC deschide noul sezon expozițional. Zece expoziții, dispuse pe cele cinci niveluri ale muzeului, în spații expoziționale și spații alternative, demonstrează încă o dată că, indiferent de contextul dificil, rolul artei se menţine la fel de viu și de ancorat în prezent.
Accesul în clădire va fi posibil începând cu ora 19:00 până la ora 22:00, iar în interior evenimentul se prelungește până la ora 23:00.
O expoziţie de fotografie a lui Dani Ghercă; o instalaţie melancolică semnată de către Dorina Horătău, expertă în instrumentarea plastică a elementelor naturale; retrospectiva Ion Grigorescu, probabil cel mai important artist vizual în viaţă din România; expoziţia Leviathan – un proiect multi-disciplinar care combină depozitele de artă cu zone de expunere temporară și activităţile educaționale; retrospectiva Ștefan Câlția – surpriza sezonului – o expoziţie care oferă o imagine nouă, neașteptată a acestui pictor consacrat, prezent acum și cu excepţionala sa operă grafică; cele 400 de portrete create de artistul Vasile Mureșan – Murivale; o instalaţie site-specific (pictură și desen) a artistei Ana Maria Micu; o serie de fotografii Polaroid ale lui Charif Benhelima, în care abordează teme ca memoria și uitarea, politicile de reprezentare, identitate și dezrădăcinare, în Auditorium; o nouă expoziție colectivă a studenţilor și absolvenţilor Universităţii Naţionale de Arte din București, în spaţiul Dialog, iar pe scara interioară vă invităm să revedeți Urban Steps, primul proiect complex de Urban & Street Art, curatoriat și găzduit de o instituție muzeală de artă din România.
Parter & Sala de Marmură
DANI GHERCĂ. FLUX CONTINUU – IMAGINI DISCONTINUE
Dani Ghercă folosește fotografia pentru a examina noțiunea de urbanitate, scară și deconectare, realizând vederi aeriene ale diferitelor metropole din întreaga lume. „A Glimpse of Disconnection” este o reflecție pe marginea vieții în era fluxului de date, juxtapusă sentimentului de alienare care, în mod paradoxal, o caracterizează.
Credit imagine: Dani Ghercă, No.13, 2022
DORINA HORĂTĂU. RECONSTRUCȚIE DE PEISAJ
Forma și conținutul silvic al unui perimetru din păduricea aflată în fața MNAC sunt aduse într-o formă abstractizată în spațiul interior al clădirii, în Sala de Marmură. Fiecare trunchi / recipient construit din interior conține frunzele adunate de sub copacul „corespondent”, aflat în mediul natural din exterior. Propunerea acestei instalații site-specific mizează pe o experiență senzorială bazată pe contradicția puternică dintre spațiul delimitat și conținutul acestuia, cu intenția de a crea o realitate activă, obiectivă în care intervenția artistică să creeze un loc al introspecției, al chestionărilor și al reflecțiilor. (Dorina Horătău)
Credit imagine: Dorina Horătău, Reconstruire, 2022
Etajul 1
GRIGORESCU ION – ION GRIGORESCU. VIEȚI PARALELE (O RETROSPECTIVĂ)
Impresionanta retrospectivă Ion Grigorescu, care ne dezvăluie jocul periagogic al marelui artist, va continua să umple întreg etajul 1 al muzeului și în acest nou sezon. De la fantasmele și obsesiile private la monștrii palpabili ai realității, de la ficțiunea fotografiei către realitatea picturii, de la angajarea politică la auto-exilul tăcut, de la secțiunea rurală și oamenii marginali sau viața urbană cu socializările ei burgheze dominate de politică, până la spațiul atelierului, al prieteniei și al iubirii, totul este ținut laolaltă de o subiectivitate profundă.
Credit imagine: Ion Grigorescu, O singură cameră, 1980
Etajul 2
LEVIATHAN. În măruntaiele Colecției
MNAC își continuă cel mai complex proiect multidisciplinar, oferindu-le vizitatorilor ocazia de a cutreiera la propriu prin măruntaiele muzeului, în acel loc sacru al depozitului rezervat de obicei doar specialiștilor. Conceput ca un labirint deschis, cu enclave pentru activități temporare (expoziții tematice, ateliere educaționale, conferințe) și cu un parcurs plin de surprize oferite de operele puse în rafturi și depozitate în moduri ingenioase și creative, „Leviathanul” care se lasă descoperit la etajul al doilea este un animal prietenos, care și-a propus să adune în măruntaiele Colecției cât mai mulți consumatori de artă.
Etajul 3
ȘTEFAN CÂLȚIA. ÎNSEMNĂRI DINTR-UN TIMP TRĂIT
Expoziția, organizată în colaborare cu Fundația Ștefan Câlția, face parte dintr-o cercetare sistematică a operelor picturale și grafice mai puțin cunoscute ale artistului. Demersul curatorial de la Muzeul Național de Artă Contemporană se concentrează în special asupra lucrărilor realizate între anii 1965 și 1995. O privire retrospectivă care îndepărtează privitorul de interpretările comode și îi propune redescoperirea lui Ștefan Câlția drept un comentator pătrunzător, uneori cu vervă, alteori extrem de subtil, al cotidianului în care își formează opera.
Credit imagine: Ștefan Câlția, Monștrii războiului (Ucraina), 2022
Etajul 4
ANA MARIA MICU. MÂNĂ STÂNGĂ SPRE PRIVELIȘTE DEPĂRTATĂ
O răscruce existențială, o relocare și o nouă viață, re-construită cu șapte ani în urmă definesc expoziția semnată de către Ana Maria Micu, „Mână stângă spre priveliște depărtată”. În spațiul muzeal, în care lucrează „in situ”, descoperim un întreg univers, construit pas cu pas, cu multă disciplină, de mâinile unei artiste atente și curajoase, după o listă de nevoi foarte bine identificate de ea însăși. Procesul de lucru are în subsidiar introspecția și analiza și vizează creația unui habitat aparent impenetrabil, ca un pântec protector, rotunjit în succesiuni de straturi de memorie și imagini translucide, din care cresc rădăcinile unei lumi noi și a unei opere-organism, aflată în plină expansiune. (Simona Vilău, „Viața de la Zero până Departe”)
Credit imagine: Ana Maria Micu, 2022
CHARIF BENHELIMA. MORNING LIGHT
Charif Benhelima se concentrează în primul rând pe căutarea identității și pe sentimentul de dezrădăcinare care a devenit treptat motorul demersului său artistic. Deși este în profunzime autobiografică, opera lui Benhelima merge dincolo de întrebările de natură personală, fiind formată de și formând un discurs socio-politic de natură universală, abordând subiecte precum memoria/uitarea, timpul, spațiul, originea, politicile de reprezentare, adevărul și percepția.
Expoziția este organizată în parteneriat cu SwitchLab și co-finanțată de AFCN.
Credit imagine: Charif Benhelima, 2022
În continuarea colaborării cu studenții UNArte, Spațiul Dialog va găzdui o expoziție care surprinde privitorul prin dimensiunea haptică, invitându-l să interacționeze cu lucrările expuse. Expoziția Intimitate se concretizează ca un laborator susceptibil de a fi invadat de privitor, permițându-i acestuia să intre în intimitatea atelierului artistului, o interacțiune care nu poate să fie reprodusă în limitele unui muzeu clasic.
Scara interioară
20 de ani de artă urbană în România, tot atâtea voci ale street art-ului românesc și un graffiti de 500 de metri pătrați pe scările interioare ale MNAC-ului (Curator: Mihai Zgondoiu).
Scara de vest a muzeului
MURIVALE. MARINICĂ, BĂIATUL MEU
O intervenție site-specific a artistului Vasile Mureșan – Murivale cu 400 de portrete ale prietenului său, realizate în ultimul an, alături de portretele tuturor celor din muzeu. Portretele – o formă de expresie emblematică pentru proiectul artistic al lui Murivale – comunică, se suprapun și articulează astfel un timp a cărui realitate este continuă și, fiind vorba despre afecțiune, permanentă.