Skip to content Skip to footer

Phone-free la concertul Placebo: de ce rămân atât de împărțite părerile?

Unul dintre cele mai așteptate concerte pe care COVID-19 le-a anulat în perioada pandemică a fost concertul Placebo de la București, care trubuia să aibă loc în vara anului 2022. După doi ani de așteptare, însă, trupa Placebo a reușit, în cele din urmă, să ajungă în capitală pentru a urca pe scena Arenelor Romane, unde a oferit un show care a meritat toată așteptarea.

Pentru o scurtă împrospătare a memoriei, proiectul Placebo e format din băieții ăia – Brian Molko și Stefan Olsdal – care par încă super-fresh, dar care, cu toate astea, au făcut 30 de ani, anul acesta, de când au pus bazele fenomenului Placebo, fiind și azi nucleul proiectului muzical. Ca gen, ei cântă rock, art-pop melodic cu influențe de electronic. În cifre, cele trei decenii de carieră a lor arată așa: 8 albume de studio, 10 de discuri de platină, 28 de discuri de aur, peste 14 milioane de albume vândute în lume și cine mai știe exact câte concerte live și prezențe în topurile muzicale internaționale.

Muzica lo, cât și show-ul live, sunt o dovadă clară a faptului că cei doi muzicieni au fost puternic influențați de creatori precum David Bowie, Iggy Pop, Depeche Mode sau The Cure. Iar o dovadă suplimentară a faptului că au trecut totuși 30 de ani de la debutul lor e însuși faptul că ei au ajuns o influență pentru o mulțime de artiști tineri.

Nu mai văzusem niciodată live Placebo și nu știam nici la ce să mă aștept din partea fanilor. Eram curios cât de mulți oameni de la noi îi ascultă și am avut surpriza plăcută să văd Arenele pline la show-ul de pe 30 iulie. Ca mulți muzicieni profesioniști care se respectă, care respectă scena, meseria și, în special, publicul, concertul a început destul de punctual și în forță cu „Taste of Men”.

Auzisem diferite voci ale fanilor și criticilor din afară, nemulțumiți de lipsa de varietate a setlist-ului. Personal nu pot să fiu de acord cu perspectiva. Ca orice turneu care promovează un nou album, ponderea cea mai mare de piese (șapte) a fost, firește, din „Never Ler Me Go”. Cu toate astea, setlist-ul a conținut 20 de titluri, acoperind mare parte din discografia Placebo. Printre titluri s-au aflat: „Beautiful James”, „Happy Birthday in the Sky”, „Soulmates”, „Every You Every Me”, „Slave to the Wage”, „Song to Say Goodbye”, „Fix Yourself” și nelipsitul „Running Up That Hill”, cover-ul după hitul semnat de Kate Bush, devenit în ultima perioadă la modă printre tineri, datorită serialului-fenomen „Stranger Things”. Și toate au sunat absolut lăudabil!

Ce e admirabil la orice artist e momentul în care urcă pe scenă cu anumite principii și cu verticalitatea de a nu face rabat de la ele. Așa e și cazul băieților din Placebo, care nu cred absolut deloc în moda curentă a publicului de a filma bucăți consistente din show, în loc de a se bucura de ele într-un stil phone free. Deși e o politică sănătoasă, iar orice îndemn de a ne bucura mai mult de momentele reale, în loc de a sta captivi în ecranele telefoanelor, e binevenit, e poate puțin exagerat modul în care securitatea stă pe tot parcursul concertului cu lanternele aproape non-stop, luminând în public, inevitabil deci și către oameni care nici măcar nu își folosesc telefoanele și încearcă să se bucure real de concert. Asta peste faptul că solistul Brian Molko e deja cunoscut pentru faptul că adesea oprește concerte din cauza fanilor care nu respectă regula de phone free, lucru pe care l-a făcut și la București, chiar la începutul concertului, când a dorit chiar să părăsească scena. Ce încerc să spun e că orice inițiativă bună e binevenită până în momentul în care ajunge într-o extremă care afectează experiența de concert.

Altfel, dacă e ceva ce încă mă fascinează la industria de concerte rock, cel puțin cea de la noi, e disponibilitatea și energia oamenilor de a veni în zilele de luni, marți sau miercuri și de a oferi artistului toată energia de parcă a doua zi nu ar avea de mers la muncă. Iar publicul român a fost, într-adevăr, dedicat trup și suflet pentru a-i face pe băieții de la Placebo să se simtă ca niște adevărate rockstar-uri. Iar ei au făcut tot ce le-a stat în putință să ofere publicului cel mai bun concert posibil. Și într-adevăr, din primul rând, de lângă scenă, până în vârful tribunelor, Placebo la București, evenimentul organizat de Metalhead, a fost unul dintre cele mai enjoyable evenimente muzicale ale acestei veri.

Foto: Anca Coleașă

Lasă un comentariu