Între artă contemporană feministă, avangardă și arhitectură interbelică, pictură modernistă cu iz aristocrat, fotografie berlineză de renume internațional & o întâlnire inedită pentru artele spectacolului și artele vizuale ale secolului trecut, Art Safari #9 alipește o serie de expoziții complet independente, care totuși înrămează un peisaj cultural amplu și elocvent.
Experiența SS 2022 Art Safari este o însumare eterogenă de referințe vizuale, un fragment dintr-o enciclopedie cu pași, pavilioane și acoperiș. Selecția sezonului, diversă fără a forța la slalomuri estetice bruște, îmbină cu dibăcie clasicul modernism, clasicizata avangardă, contemporanul (dintr-un unghi atât de lucid și de flatant), fotografia între document și artă în plină vervă, și o introducere prin ușa din spate a performanțelor „extracuriculare” a două nume cu real răsunet în zona artelor plastice.
Într-un crescendo firesc, induce această plimbare atemporală prin arte, fără să dea importanță cronologiei sau unității stilistice imediate. Trecerea de la expoziția semnată de Irina Dragomir la cea a operelor lui Theodor Aman este, rezumativ, o fabulă despre prospețime și consacrare. De acolo spre binomul Picasso/Dalí, vorbim despre o pompozitate revigorantă a artelor frumoase, despre o voluptate stilistică.
Pe urmă, urcăm spre Marcel Iancu, bifând încă un capitol din Mario De Micheli, și încă un capitol de istorie a artei de origine română. Într-un final, virând spre fotografie, odată cu pavilionul monocrom dedicat Barbarei Klemm, se decantează o întreagă călătorie în expresie vizuală, în culoare și în lipsa acesteia.
Irina Dragomir. Roșu, galben și albastru.
Curator Alexandru Răvdan
Într-o încrengătură îndrăzneață și agresivă vizual de culori primare (= culori naționale), cu deopotrivă așezarea și ascuțimea subiectelor feminine, protagoniste în majoritatea expoziției, Irina Dragomir face o demonstrație de putere creativă, de fermitate și ancorare în imediat, în prezentul nostru. Cu texturi palpabile și îmbinând familiarul cu fantezia, își face loc bine-meritat între pop art și suprarealism.
Theodor Aman. Primul artist român modern.
Curator Elena Olariu
O întoarcere la origini, plină de praf de moșie, de parfumuri străine și de rafinament timpuriu, trecerea prin Theodor Aman este mărturia mondenității și a modernității secolului al XIX-lea, cu o exactitate surprinzătoare și o putere a culorii dezarmantă. Vibrante, precise și dinamice, creațiile sale fac pe oglinda unor timpuri apuse, într-un limbaj încă actual, încă atât de specific.
Picasso, Dalí & Falla. Pălăria cu trei colțuri.
Curator Óscar Carrascosa
Cu o cădere iminentă în clickbait (pentru că vizate au fost gravurile și interpretările scenografice ale acestor doi mari pictori spanioli, nu pictura), dar servind drept document important pentru balet și artele spectacolului, „Pălăria cu trei colțuri” dă cortina la o parte și prezintă anatomia a două interpretări vizuale distincte, ale lui Pablo Picasso și Salvador Dalí, pornind de la aceeași operă a lui Manuel de Falla. Dubla perspectivă, dar și dinamismul subiectului, fac pavilionul să prindă viață sub culorile și universul sonor propus.
Marcel Iancu. Reconstruind artele din România în Israel.
Curator Raya Zommer-Tal
O curiozitate proprie, transformată într-un fel de spring backyard sell al creațiilor lui Marcel Iancu, pe pânză sau în spațiu (și în tot felul de spații), expoziția reunește elemente din cele mai bizare: dadaism, cubism, modernism și constructivism în toate formele, într-o succesiune de întâlniri revelatorii cu mulți dintre artiștii de avangardă ai secolului trecut. Eclectismul caracteristic face dovada unei forțe creatoare de buldozer, de arhitect nesperiat de haos.
Barbara Klemm. Light and Dark. Photographs from Germany.
Curator Matthias Flügge
În final, în ceea ce se dovedește a fi opusul unei camere de developat, cu pereți radiant de albi și o claritate opacă, pavilionul care găzduiește imaginile Barbarei Klemm conturează în primul rând un Berlin coerent, sfâșietor, activ, profund ancorat istoric, dar blând și omogen în ciuda trecerii timpului (înainte și după unificare, păstrează aceleași ascuțimi ale chipurilor, aceeași eleganță gravă a gestului surprins). Suita de fotografii expuse, semnificative, recognoscibile și iconice completează un tablou expozițional marcat, altfel, de pensulă și culoare.
Foto credit: Art Safari România