Două noi producții independente, „Câinele mamei mele” și „Unele rufe se spală în public”, ce abordează în mod diferit tema relațiilor toxice și abuzului, îmbogățesc peisajul cultural românesc.
Spectacolul „Câinele mamei mele” de Alex Gorghe, regia Luiza Mihăilescu, realizat de Apollo 111, București și instalația performativă „Unele rufe se spală în public”, regia Anda Drăgan, realizată de compania de teatru Amalgam, în colaborare cu Centrul Filia și Centrul de Creație Maidan, Cluj-Napoca, au fost produse în cadrul programului cultural Bucharest Indie Network, derulat de Asociația Teatrelor Independente, cu sprijinul AFCN.
„Câinele mamei mele” vorbește despre o relație-toxică mamă-fiu, prin povestea unei familii (mamă, tată, fiu, câine) care se destramă și în urma căreia rămân mama și fiul, uniți printr-un pact pentru o iubire pe care mama o condiționează.
Distribuția îi reunește pe Katia Pascariu, Ana Dumitrașcu, Vlad Ionuț Popescu, Rolando Matsangos.
Evoluția textului a beneficiat de un atelier de scriere dramatică în cadrul New Stages Southeast (proiect organizat de Goethe Institute) și de două spectacole lectură la Centrul de Teatru Educațional Replika București și la Teatrul ”Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe.
Spectacolul „Câinele mamei mele” poate fi văzut joi, 11 mai, orele 20.00, la Teatrul Apollo 111 din București.
„Unele rufe se spală în public”, instalația performativă a companiei Amalgam, are la bază o dramaturgie colectivă, inspirată din povești reale, documentate de Centrul FILIA și Asociația ANAIS în cadrul proiectului „Împreună pentru Siguranța Femeilor”, implementat de Rețeaua pentru prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor, prin expoziția „Unele rufe se spală în public”, și de membrii echipei AMALGAM. Poveștile sunt reale dar sunt modificate astfel încât să nu divulge identitatea supraviețuitoarelor.
Pentru că „unele probleme nu se pot rezolva între patru pereți” a fost creat acest spectacol care simulează, în interacțiune 1 la 1 cu spectatorul, confesiuni ale victimelor violenței domestice, la care se adaugă expoziția formată din rufe agățate, ce au pe ele mesaje din poveștile documentate de Centrul Filia. Instalația își propune să tragă un semnal de alarmă referitor la abuzurile, agresiunile și tăcerea la care sunt supuse femeile aflate într-o astfel de situație, prin mecanisme teatrale, în speranța că sub această formă va reuși să încurajeze comunicarea și să dezinhibe atitudinea pasivă care e atât de nocivă sănătății emoționale.
Spectacolul a avut reprezentații la Cluj-Napoca și la București și va fi reluat în lunile următoare.
Ambele producții vor putea fi vizionate și online, de oriunde din țară și din lume, pe o platformă a teatrelor independente care urmează a fi lansată la finalul lunii mai și care va cuprinde oferta culturală independentă din București și din țară.