Vanner Collective transformă teatrul într-un spațiu viu de dialog și reflecție, unde arta se întâlnește cu educația emoțională și psihologia. Prin proiectul „Stickere, etichete, calificative”, echipa aduce în prim-plan poveștile adolescenților, explorând presiunea socială, etichetarea și nevoia de a fi înțeles.
Am stat de vorbă cu echipa Vanner Collective pentru a afla cum s-a născut proiectul, cum au combinat perspectivele artiștilor, psihologilor și educatorilor, și ce înseamnă pentru ei să creeze un spectacol interactiv, care nu doar spune o poveste, ci deschide un dialog real între generații.
Proiectul combină teatrul cu psihologia și implică direct adolescenții. Cum ați ajuns la această idee și ce v-a motivat să o puneți în practică?
Ideea a plecat de la tipul de scriitură pe care Duncan Macmillan o aduce în prim-plan. Textele lui aduc în față povești de viață spuse printr-un dialog viu, ritmat. Acest dialog te face să te recunoști în personajele de pe scenă. Am vrut să ducem mai departe acest tip de scriitură și să-l folosim într-un context participativ, unde publicul nu doar privește, ci și reflectă. Așa am reunit cele două domenii pentru a construi un spațiu în care adolescenții și adulții să se simtă liberi să recunoască ce trăiesc, fără teama de a fi judecați.
Cum ați conturat povestea spectacolului astfel încât să fie relevantă pentru adolescenții de azi, păstrând în același timp valoarea dramaturgică a textului original?
MONSTER aduce o poveste puternică despre un tânăr adolescent care trăiește între frică și nevoia de a fi înțeles. Am păstrat această esență și am construit în jurul ei tot proiectul. Nu am vrut să schimbăm forța textului, ci să o amplificăm prin contextul telefoanelor mobile. Personajele trăiesc dileme care pot fi ale oricărui adolescent și adult de azi – presiunea socială, etichetarea rapidă, dorința de validare.
Platforma online nu schimbă povestea, ci o completează. Ea continuă dinamica pe care o deschide textul și oferă publicului un spațiu unde poate reflecta la propriile reacții. Am gândit toate componentele – cercetarea, intervențiile și platforma – astfel încât să sprijine narațiunea și emoția spectacolului. Tot ce am adăugat are un singur scop: ca povestea lui Darryl și a celorlalte personaje să fie trăită cât mai intens și înțeleasă cât mai profund.
Artiști, psihologi, educatori – cum ați reușit să armonizați perspectivele lor diferite într-un proiect unitar?
Colaborarea a fost esențială și în același timp un proces de învățare continuă. Am stabilit un cadru de comunicare deschis, în care fiecare expert aducea propriile observații și propuneri, iar noi le integrăm în mod creativ în spectacol. Cheia a fost să ascultăm cu atenție și să creăm un spațiu în care fiecare voce contribuia la același scop: o experiență artistică și educativă coerentă și autentică.
Care a fost cel mai greu moment de gestionat în producție și cum ați depășit obstacolele?
Cel mai dificil a fost să combinăm toate elementele – textul original, intervențiile tinerilor, dinamica interactivă și platforma digitală – fără să pierdem ritmul și emoția spectacolului. Au existat momente în care părea că fiecare componentă mergea în direcții diferite. Am depășit aceste obstacole prin întâlniri frecvente de reflecție, teste practice cu adolescenți și ajustări constante. Flexibilitatea și comunicarea deschisă au fost cruciale: fiecare obstacol a devenit o oportunitate de a perfecționa proiectul.
Dacă ar fi să rezumați proiectul într-o idee pe care orice adolescent să o înțeleagă instant, care ar fi aceasta?
„Nu ești singur și ceea ce simți contează.”
Proiectul vrea să transmită că emoțiile și experiențele fiecărui adolescent merită să fie recunoscute și că etichetele nu definesc cine ești. Este despre a învăța să ne privim unii pe alții cu empatie și curajul de a spune ce simțim fără frică.
Cum vedeți evoluția proiectului în viitor? Credeți că ar putea fi replicat la scară mai mare sau adaptat în alte contexte educaționale?
Credem cu tărie că proiectul are potențial de extindere. Modelul nostru interdisciplinar și participativ poate fi adaptat în alte orașe, școli sau contexte culturale, păstrând nucleul său artistic și educativ. În plus, platforma digitală oferă un cadru flexibil pentru a continua dialogul chiar și după spectacol, ceea ce înseamnă că impactul nu se limitează la sala de teatru.
*
Urmărește Happ.ro pe Facebook / Instagram / LinkedIn / TikTok
Vrei pe mail o selecție cu cele mai tari evenimente ale săptămânii ? Abonează-te la newsletterul Happening Now, aici.
