Skip to content Skip to footer

„The Beasts”: cu camera de filmat în lupta cu pușca

„În Franța nu știti de glumă”? Cel mai recent film al lui Rodrigo Sorogoyen, „The Beasts” este thriller-ul pe drumuri de țară, unde noutatea e receptată ca aroganță, iar francezii abia mutați în satul spaniol, ca „idioți de merde”. 

Retrași înspre bătrânețe într-un sat galician, cuplul de francezi Antoine (Denis Menochet) și Olga (Marina Fois) se reprofilează pe agricultură ecologică și, în timpul rămas, restaurează pro bono casele părăsite din sat, în speranța de a-l repopula. Însă, ambele demersuri, văzute prin lentila sătenilor născuți și crescuți acolo, par mai degrabă o joacă privilegiată de-a viața la țară, după ce au terminat de bifat experiențele Franței urbane. Deși francezii s-ar fi putut „trezi într-un alt sat”, țăranii spanioli văd un singur drum deschis – către cârciumă. De la dinamica la un pahar, până la votul de a ceda sau nu pământ unei firme private pentru a instala turbine eoliene, Xan (Luis Zahera) caută să-i impună francezului, în numele colectiv, să tacă și să facă (ca ei).

Secvența de deschidere setează tensiunea cu un slow motion în care trei săteni, dintre care unul poartă chiar un tatuaj tribal cu cal, imobilzează și doboară un cal pentru festivalul „Rapa des bestas”. Continuând cu planul-secvență tenebros din cârciumă, în care se dezbat bișnițării la un domino, precum regula  profitului în favoarea nepotismului sau țepuială mascată prin falsă incompentență, coatele dintre Xan și Antoine par sortite inflamării. Agresivitatea aproape pedantă a săteanului se manifestă printr-o xenofobie nestânjenită și reproșuri aproape colerice la adresa votului. Deși dezaprobarea tacită a francezului pare cuminte, Antoine alege să răspundă la foc cu o cameră de filmat, după ce polițiștii se declară incapacitați de absența unor dovezi clare.

Având lentila cu privire la gaura vestei ca martor ocular, Antoine începe să o ia pe fiecare drum unde s-ar putea intersecta cu abuzatorul său. Dar amenințările verbale se domolesc odată cu suspiciunile și iau forma unor atacuri mai pe șestache – ca bateriile din puț, care intoxică recolta cu plumb sau întâmpinarea cu pușca la îngustarea drumului. Când Antoine refuză să pună cruce camerei de filmat, în ciuda avertismentelor soției, alegerea o lasă pe Olga femeia singură care dimineață dă la sapă și după-amiaza își caută soțul dispărut. Sub pretextul vizitei demult promise, fiica lor, Marie Denis (Marie Colomb) vine în satul galician pentru a-și recupera mama din ceea ce un psiholog numește redeschiderea focarului traumatic, iar vechii prieteni ai cuplului, negarea unei femei părăsite.

 

Zgârcit în tăieturi, dar cu amvergură asupra tensiunilor rasiale, a discriminării sau asupra violenței ca ricoșeu a fricii de a fi atacat, filmul este, în egală măsură, nu doar un thriller rural, ci și aclamarea unei căsnicii care nu cunoaște abandon și a unei loialități care nu cunoaște autoconservare. În „The Beasts” știi de unde vine, dar nu știi când va prinde avânt.

Lasă un comentariu