Luna octombrie aduce o nouă serie de spectacole pe scenele Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, îmbogăţind afişul repertorial al stagiunii cu titluri incitante, susţinute de actori din toate generațiile și semnate de regizori de primă mărime.
În zilele de 4, 5, 14 şi 19 octombrie, la Sala Atelier, sunt programate primele reprezentaţii cu „Bolta cerească” de Lucy Kirkwood, autoare dramatică și scenaristă britanică multipremiată (n.1983). Piesa regizată de Gelu Colceag spune o poveste plină de suspans, despre o condamnare la moarte în Marea Britanie a secolului XVIII, pe care autoarea o transformă într-un comentariu relevant și acut asupra societății de astăzi, asupra prejudecăților, inegalității, discriminării și luptei pentru putere.
„Bolta cerească” de Lucy Kirkwood
Spectacol cu energia unui thriller, tensiunea unei drame de tribunal, umorul ireverențios al unei comedii negre deștepte și forța profundă a vulnerabilității, „Bolta cerească” are personaje reale, curajoase, imperfecte, îndrăznețe și surprinzătoare care, cu umor, emoție și inteligență, răstoarnă preconcepții, prejudecăți și ne fac să privim mai atent către celălalt. În decorul lui Ştefan Caragiu şi costumele Lilianei Cenean, evoluează cele 16 personaje ale spectacolului, dintre care 13 sunt întruchipate de actrițe (!).
În distribuţie: Aylin Cadîr / Alexandra Sălceanu, Tania Popa, Ilinca Goia, Mirela Oprișor, Erika Băieşu, Medeea Marinescu, Raluca Petra / Magda Catone, Ana Ciontea, Rodica Ionescu, Carmen Ungureanu, Brânduşa Mircea, Victoria Dicu, Lamia Beligan, Marius Rizea, Mihai Calotă, Daniel Hara / Mihai Munteniţă, Marcela Mateescu. La realizarea spectacolului contribuie şi sound designul semnat de Călin Grigoriu, dansul scenic al Roxanei Colceag, precum şi light designul îngrijit de Bogdan Golumbeanu şi Laurenţiu Iordache.
„Creatorul de teatru” de Thomas Bernhard
Din 21 octombrie, Teatrul Naţional din Bucureşti vă oferă prilejul reîntâlnirii cu o creaţie de referinţă, cea a lui Marcel Iureş în spectacolul „Creatorul de teatru” de Thomas Bernhard, regizat de Alexandru Dabija la Teatrul Act, în anul 2001, una dintre cele mai longevive creaţii scenice postdecembriste, salutată de critici şi public în egală măsură, premiată la Gala UNITER în 2002 pentru cea mai bună interpretare masculină.
La data premierei, regizorul declara: „Nu cred că există un moment mai propice în arta românească pentru a vorbi despre actor şi nu cred că există un actor mai potrivit pentru a vorbi despre NIMIC decât cel mai ajuns actor român al momentului”.
Sub bagheta aceluiaşi regizor, de această dată în compania actorilor de la TNB, Marcel Iureş revine în rolul lui Bruscon, şi dacă aţi văzut spectacolul nu vă rămâne decât să reveniţi şi să descoperiţi eventuale asemănări şi deosebiri între cele două montări, având în vedere forţa imaginaţiei regizorale şi surprinzătoarea capacitate de a se reinventa, a lui Alexandru Dabija, cu fiecare nouă punere în scenă.
„Cei drepţi” (de Albert Camus)
Din 22 octombrie, pe scena sălii Pictura, alt regizor de prim rang al teatrului românesc, Mihai Măniuţiu ne propune, în adaptarea sa scenică, o piesă mai puţin cunoscută la noi, „Cei drepţi” scrisă de Albert Camus în 1949 şi montată în acelaşi an în premieră absolută pe scena Teatrului Hébertot în regia lui Paul Œttly.
„O piesă despre iluziile mistice, otrăvite ale terorismului. O piesă despre pierderea iremediabilă a inocenței. Despre sacrificiu și violență. Despre speranță și catastrofă morală. Despre crima care îi transformă pe „cei drepți” în propriii lor asasini. Despre frumusețe și oroare. Despre felul în care istoria malformează și frânge destine. N-aș fi avut curajul să pornesc pe toate aceste cărări care se bifurcă, spre a se aduna, în final, în centrul cel mai intens și dureros al labirintului, unde iluminarea e echivalentă sfâșierii, dacă nu m-ar fi însoțit, dedicați și plini de har, acești actori minunați și „mașinile lor zburătoare”: Marius Manole, Raluca Aprodu, Marius Bodochi, Mirela Oprișor, Maia Morgenstern, Ciprian Nicula. Așteptăm cu emoție, dar și cu încredere, întâlnirea cu publicul”, declară regizorul Mihai Măniuțiu.
O piesă tulburătoare, cu multiple fațete, care se combină într-un aliaj fascinant: focul și gheața, în aceeași retortă magică a scenei. O piesă despre iubire, despre o dragoste imposibilă.
Mihai Măniuțiu, regizor
Decorul este conceput Adrian Damian, iar costumele de Luiza Enescu, doi colaboratori obişnuiţi ai montărilor sale recente. Muzica este semnată de Mihai Dobre. Premiera oficială a spectacolului este programată pentru data de 27 octombrie, de la ora 20.00.