Cu filme care plasează narativa Hamlet în interiorul unui gameplay de GTA sau documentare despre generația „fără experiență”, spectacole de teatru în premieră sau care încă au pentru cine se juca chiar și după aproape douăzeci de ani, cea mai picantă Sufragerie literară, pe tema autorului de carte „neșcolit” și spectacolul-lectură care închide Festivalul Scrisorilor, săptămâna asta se dezbate mult.
[Luni] Proiecția „Vis. Viață” (2023) @ Cinema Elvire Popesco
23 septembrie | 18:00 | Blvd. Dacia, nr. 77
Parțial un documentar-manifest care vizează privirea noilor generații asupra unui sistem de învățământ național care nu facilitează intrări pe piața muncii („Suntem niște oameni educați de care voi nu ascultați, iar voi, niște oameni needucați de care noi trebuie să ascultăm”), filmul Ruxandrei Gubernat urmărește o actriță aspirantă, un trapper și o activistă de mediu, convinși că odată cu terminarea liceului, România nu promite niciun viitor pentru ei. Trecând de la reportaje post-bacalaureat cu tineretul de astăzi la păreri susținute la berea de pe principala Vamei Vechi sau gândurile duble din intimitatea apartamentului pe care urmează să-l părăsească, odată cu începerea unei facultăți în străinătate, „Vis. Viață” vorbește atât despre provocările care exclud, poate, doar studenții la medicină sau IT, cât și despre CV-urile calificate la „fără experiență”.
Preț bilet: 25 lei (aici)
Mai multe detalii pe pagina evenimentului.
[Marți] Sufrageria literară despre Panait Istrati @ Cărturești Modul
24 septembrie | 17:00 | Str. Academiei, nr. 18-20
Pornind de la volumul „Chira Chiralina”, de Panait Istrati – o scriitură a interculturalității cu elemente autobiografice, scoasă din pixul unui autor „neșcolit”, căruia nu i-a plăcut să stea într-un singur loc, însă i-a plăcut să scrie –, bookstagrammera și fondatoarea conceptului de Sufragerie literară: un spațiu safe de dialog Sînziana Mocanu, dr. în filologie Mariana Îngustu și poeta și PR-ista editurii Cartex Ramona Boldizsar deschid o discuție liberă despre importanța scriitorilor fără studii, dar și despre plusul pe care îl aduc notițele de călătorie ale autorilor pe piața de carte. Adresată în egală măsură cititorilor lui Istrati, interesaților de subiect, independent de lectura propusă, liberi să li se facă poftă de „Chira Chiralina” în urma fragmentelor relevante scoase în față, sau liberi să nu fie de acord că poți scrie fără specializări academice, Sufrageria literară de marțea asta își propune să mai dea jos din praful așezat pe elitismul literar.
Intrare liberă.
Mai multe detalii pe pagina Librăriile Cărturești.
[Miercuri] Spectacolul „Moscova-Petuski” @ unteatru
25 septembrie | 20:00 | Str. Sfinții Apostoli 44
Pentru cei poate familiarizați cu one-man show-ul „Moscova-Petuski” după Venedikt Erofeev, interpretat de Richard Bovnoczki, care se joacă în format independent încă din 2006, pe atunci făcând parte dintr-un triptic de texte regizate de Theodora Hergeliu („Tramvaiul”, scris de Theodora, „Povestea lui Ronald, clovnul de la McDonald’s”, după Rodrigo Garcia și Moscova-Petuski), un spectacol de revăzut s-ar putea să nu pară la fel de atractiv, din umbra premierelor de teatru lansate odată cu începerea noii stagiuni. Însă mai departe de faptul că actorul îl consideră „un text-școală”, care prin reputația autorului de alcoolic notoriu – unul care include în roman atât „cocktailuri” testate, cu lichid de frână, alcool industrial sau insecticid pentru distrugerea insectelor mici, dar și un capitol respins de echipa editorială pentru limbaj mult prea licențios și exclus din ediția în rulaj –, face, odată cu timpul, să devină necesar pentru Bovnoczki să dobândească și cunoștințe științifice asupra etapelor de ebrietate, evoluând astfel față de primele reprezentații de la o interpretare „din seva cuvântului”, la una dintre cele mai reușite interpretări ale alcoolismului, păstrând în același timp duritatea unui spirit rusesc resemnat, dar fundamental anti-sistem.
Preț bilet: 80 lei (aici)
Mai multe detalii pe pagina evenimentului.
[Joi] Spectacolul „Lexiconul amar” @ Teatrul Odeon
26 septembrie | 19:00 | Calea Victoriei 40-42
O reinterpretare contemporană a basmului „Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte” de Petre Ispirescu, în maniera specifică regizorului Silviu Purcărete, care anul acesta împlinește cincizeci de ani de creație, „Lexiconul amar”, spectacol inclus în selecția ediției 34 a Festivalului Național de Teatru (18-28 octombrie), extinde temele centrale ale lui Ispirescu („înființarea prin cuvânt și necruțarea cuvântului rostit”, după cum sunt esențializate de Sebastian-Vlad Popa și Laur Cavachi) într-o cheie de citire realistă care tratează fragmentele magice mai degrabă ca fiind posibile decât imposibile, fără să contrazică farmecul basmului.
Preț bilet: 120 lei la Cat. I, 100 lei la Cat. II, 60 lei la Cat. III (aici)
Mai multe detalii pe pagina evenimentului.
[Vineri] Premiera „Emaus” @ Teatrul Excelsior
27 septembrie | 19:00 | Str. Academiei, nr. 28
O dramatizare colectivă a romanului cu același titlu semnat de Alessandro Baricco, cunoscut pentru volumul anterior „Castele de furie”, „Emaus”, în regia lui Edda și Dan Coza, oferă o perspectivă cărnoasă asupra adolescenței ca perioadă marcată de frământări existențiale, pornind de la simbolismul evanghelic al drumului către Emaus, pe parcursul căruia doi ucenici, deși îl întâlnesc pe Iisus după înviere, nu îl recunosc. Spectacolul urmărește întoarcerea în comunitatea catolică în care a crescut a unui băiat fără nume care îi pune încă o dată la încercare compasul moral, printr-un vortex de aduceri aminte deopotrivă dureros și comic, stârnit de reîntâlnirea cu Andrea, persoana care le-a influențat distanțarea de singurul set de valori familiale și religioase considerate social acceptabile. Conține efecte speciale sonore și vizuale care pot afecta persoane cu fotosenzitivitate și sensibilitate cardiacă.
Preț bilet: 50 lei Acces General (aici)
Mai multe detalii pe pagina evenimentului.
[Sâmbătă] Grand Theft Hamlet @ Cinema Elvire Popesco
28 septembrie | 15:30-18.00 | Blvd. Dacia, nr. 77
Urmată de o discuție cu curatorii focusului Machinima: Gamepad Filmmaking (Vladimir Nadein și Dmitry Frolov) și Andrei Nae, lector la UniBuc și lector asociat UNATC, specializat în literatura engleză a secolului XX și contemporană și publicat în jurnale academice pe subiecte precum relevanța colonialismului sau gender crisis în jocuri video, proiecția „Grand Theft Hamlet” (2024, r. Sam Crane și Pinny Grylls) ridică întrebarea: Ce legătura au GTA și Hamlet? Filmul urmărește doi actori de teatru britanici, refugiați de efectele lockdownului într-un maraton de Grand Theft Auto. Revenirea într-un teatru ajunge, după nenumărate ore de gameplay, sinonimă cu ambiția, pe alocuri de un comic aproape absurd, de a pune în scenă o producție Hamlet, desfășurată integral în interiorul jocului.
Preț bilet: 20 lei (aici)
Mai multe detalii pe pagina evenimentului.
[Duminică] Spectacol-lectură din „Femei la graniță: Ce ne scriem când nu ne citește nimeni” @ Festivalul Scrisorilor
29 septembrie | 19.00 | Str. Parfumului, nr. 19
În încheierea ediției de anul acesta a Festivalului Scrisorilor, Alexandra Rusu și Maria Tănăsescu vor citi fragmente din volumul care urmează să fie lansat, „Femei la graniță: Ce ne scriem când nu ne citește nimeni”, o corespondență bio-ficțională între cele două coautoare. Explorând granițele intimității și limitele oglindirii reciproce, scrisorile devin un spațiu-experiment, trasat între încrederea într-un prieten-confident și sinceritatea permisă față de sine, atunci când credem că nimeni nu ne citește, care facilitează nuanțarea necenzurată a gândurilor intime despre ce înseamnă feminitatea, să-ți urăști și să-ți iubești corpul deopotrivă, despre luxul de a primi portocale din Sicilia în portul Constanța în România de altădată, despre povești de dragoste „scurte ca o pană de curent”, femei care transportă aur peste granițe sau manifestările fricii. Lectura va fi urmată de o discuție cu poeta Anastasia Gavrilovici.